PNEUMATIKYPNEUMATIKY UKÁZAT VŠECHNY PNEUMATIKYUKÁZAT VŠECHNY PNEUMATIKY RADYRADY

Průvodce nákupem pneumatik

Kdy bych měl vyměnit své pneumatiky?

Michelin 18 Kvě 2010

Kdy bych měl vyměnit své pneumatiky?

Pravidelně kontrolované pneumatiky vydrží déle

Je velmi důležité pravidelně kontrolovat zbývající hloubku běhounu vašich pneumatik, tlak jejich huštění, stav bočnic a známky nerovnoměrného opotřebení. Pokud si nejste jisti, obraťte se na odborníka na pneumatiky, který vám jednoznačně řekne, zda je pneumatika vhodná k dalšímu užívání.

Šest případů, kdy je třeba vyměnit pneumatiky

Níže je uvedeno šest případů, kdy je třeba vyměnit vaše pneumatiky. Za určitých okolností může být pneumatika opravena. Oprava pneumatik Michelin musí být provedena školeným odborníkem, a to po důkladné kontrole vnitřní i vnější strany pneumatiky. Demontáž pneumatiky z ráfku je v takovém případě nezbytná, protože poškození na vnitřní straně není při montáži viditelné.

1. Pokud dojde k průpichu pneumatiky

Moderní pneumatiky jsou velmi robustní a vycházejí nepoškozené i při kontaktu s nejrůznějšími předměty. Přesto k jejich průpichu může dojít. Odborník na pneumatiky by měl po každém průpichu zkontrolovat, zda se na pneumatice nenacházejí skryté defekty, kvůli nimž by vaše pneumatika nemohla být opravována.

Bezpečnostní postupy, když dojde k průpichu pneumatiky v průběhu jízdy:

  • Vždy mějte na paměti bezpečnost svou i svých spolucestujících a sjeďte ze silnice na bezpečné místo.
  • Zabrzděte vozidlo pomocí ruční brzdy.
  • Vypněte motor a zařaďte nízký rychlostní stupeň.
  • Zapněte výstražná světla.
  • Oblečte si reflexní vestu.
  • 100 metrů od vozidla umístěte na krajnici vozovky výstražný trojúhelník.

Vaše bezpečnost je vždy nejdůležitější! Užitečné tipy, jak vyměnit píchlou pneumatiku

  • Oblečte si pevné rukavice.
  • Vozte vždy v zavazadlovém prostoru pytel, do kterého můžete vložit zabahněnou pneumatiku!
  • Použijte pevnou desku, na kterou umístíte zvedák. Pokud je povrch měkký, mohl by se do něj zvedák bořit.
  • Pokud to je možné, promažte lehce závity šroubů kol, aby bylo snazší šrouby povolit (v případě nouze je možné použít vazelínu nebo krém na ruce).
  • Po výměně kolo nemusí mít správný tlak huštění, proto nejezděte příliš rychle.
  • Zajeďte na nejbližší benzínovou stanici a upravte tlak huštění na správnou hodnotu.
  • Jestliže jsou šrouby špatně dotaženy, můžou se poškodit brzdové kotouče nebo systém upevnění kola.
  • Abyste si byli jisti správným dotažením šroubů, užijte momentový klíč a šrouby upevněte na správný dotahovací moment. Pokud u sebe nemáte momentový klíč nebo jste šrouby dotahovali ručně, nechte pneumatiku co nejdříve zkontrolovat odborníkem, který vám zaručí správný dotahovací moment. Správně dotažené šrouby je také následně snazší v případě potřeby uvolnit.

2. Pokud míra opotřebení vašich pneumatik dosáhne zákonem stanoveného limitu

Je důležité kontrolovat pravidelně opotřebení vašich pneumatik. Ale jak? Předkládáme vám jednoduchý návod, jak zjistit, jestli je třeba vaše pneumatiky vyřadit z provozu.

Legal limit

Panáček MICHELIN na ramenou pneumatik MICHELIN ukazuje místo, na kterém se nacházejí indikátory opotřebení běhounu umístěné v hlavních běhounových drážkách. Tyto indikátory jsou malé vyvýšené plochy na spodní straně dezénových drážek.

V okamžiku, kdy je běhoun opotřebovaný do úrovně těchto vyvýšených ploch, dosáhla pneumatika zákonem stanoveného limitu 1,6 mm a musí být vyřazena z provozu. Michelin ovšem důrazně doporučuje výměnu pneumatik ještě před dosažením této limitní hranice. Takto opotřebované pneumatiky vám nezaručují dostatečnou bezpečnost a jejich užití je v rozporu se zákonem.

I když je zbývající hloubka běhounu větší než 1,6 mm, v extrémních podmínkách, především na mokré vozovce, je třeba uzpůsobit svou rychlost a jízdní styl. Symbol sněhové vločky na zimních pneumatikách Michelin ukazuje k místu zimních indikátorů opotřebení běhounu. Zimní indikátory je v hloubce 4 mm. Aby měly vaše zimní pneumatiky optimální přilnavost pro brzdění i záběr na sněhu, vyměňte je v okamžiku, kdy je běhoun opotřebovaný do úrovně zimních indikátorů opotřebení.

3. Pokud vaše pneumatika vykazuje známky stárnutí

Životnost pneumatik není přesně dopředu odhadnutelná. Datum výroby pneumatiky je pro její stav důležité. Exsituje velké množství faktorů, které mají vliv na celkovou životnost pneumatiky: teplota, údržba, podmínky skladování a užití, zatížení, rychlost, tlak huštění a jízdní styl. Tyto okolnosti významně ovlivňují délku životnosti, kterou můžete od svých pneumatik očekávat.

Stav pneumatiky pravidelně kontrolujte

Z těchto důvodů Michelin doporučuje všem řidičům, aby pravidelně kontrolovali vnější vzhled svých pneumatik a včas tak odhalili známky stárnutí či únavy pneumatiky. Tyto příčiny se mohou projevit jako popraskaná pryž na vnější straně běhounu, na ramenou a na patce, jako deformace atd. Projevy nadměrného stárnutí pneumatiky mohou vést ke ztrátě přilnavosti. Michelin rovněž doporučuje, aby byly všechny pneumatiky včetně rezervní pravidelně kontrolovány odborníkem na pneumatiky, který vám může zodpovědně říct, zda může pneumatika setrvat v provozu.

Jak stará pneumatika je příliš stará? Vždy pravidelně kontrolujte pneumatiky starší pěti let.

Pneumatiky, které jsou v provozu déle než pět let, by měly být pravidelně kontrolovány, a to minimálně jednou ročně. Pokud to vyžaduje situace, řiďte se při výměně prvomontáže doporučeními výrobce vozidla. Pokud pneumatiky nebyly měněny po 10 letech od data jejich výroby (podívejte se na článek, jak tento údaj vyčíst z bočnice pneumatiky), doporučuje je Michelin preventivně vyměnit za nové. A to i v případě, že nejsou opotřebeny na úroveň indikátorů opotřebení a vypadají zachovale.

Damaged tyre

4. Pokud je vaše pneumatika poškozená

Pokud pneumatika narazí na pevnou překážku na silnici, jako např. obrubník, výmol nebo ostrý předmět, může být závažně poškozená. Pneumatika s viditelným průřezem, průpichem, průrazem či jinou deformací musí být z vnitřní strany zkontrolována odborníkem na pneumatiky. Pouze ten totiž může zhodnotit, zda je možné pneumatiku opravit, nebo je nutné ji vyřadit z provozu. Pamatujte si, že se nikdy nemůže používat poškozená pneumatika nebo pneumatika, která jela s nulovým tlakem huštění, aniž by byla zkontrolována odborníkem. V opačném případě může být významnou měrou negativně ovlivněna bezpečnost. Kontrola odborníkem je nezbytná, protože vnitřní poškození není při montáži pneumatiky okem patrné.

Pneumatiky nesmějí být nikdy opravovány v následujících případech

  • Průpich v bočnici
  • Deformované či viditelné patkové lano
  • Oddělování částí pryže
  • Zvrásnění pryže
  • Poškození korozivním či mastným tělesem
  • Poškození vnitřní butylové vrstvy v důsledku jízdy s nízkým tlakem huštění

5. Pokud zjistíte nerovnoměrné opotřebení

Nerovnoměrné opotřebení běhounu – ve středové části, na stranách, v menších plochách – může být známkou mechanického problému, jako je nesprávně seřízená geometrie kol, nesprávné vyvážení kol nebo nedostatky v zavěšení kol. Příčinou ovšem může být i jízda se špatným tlakem huštění. Pokud u svých pneumatik zpozorujete nerovnoměrné opotřebení, obraťte se vždy na svého odborníka na pneumatiky.

Abyste se vyhnuli nadměrnému opotřebení svých pneumatik, nechávejte si jednou za půl roku seřizovat geometrii kol a vyvažovat pneumatiky. Tím rovněž prodloužíte kilometrovou životnost svých pneumatik a zvýšíte svůj jízdní komfort. Další způsob, jak udržovat běhoun v dobrém stavu, je pravidelná výměna pozic jednotlivých pneumatik.

Nejčastější příčiny nerovnoměrného opotřebení běhounu:

  • Opotřebení na jedné hraně: nevyvážené kolo nebo špatně seřízená geometrie kol.
  • Opotřebení na obou hranách: podhuštěná pneumatika.
  • Středové opotřebení: přehuštěná pneumatika.

6. Pokud nejsou vhodné pro vaše vozidlo

Aby byly vaše pneumatiky co nejvíce výkonné, měl by být na všech 4 pozicích na vozidle použitý stejný typ pneumatik. Pneumatiky různých rozměrů, konstrukcí a odlišné míry opotřebení mají negativní vliv na ovladatelnost a stabilitu vozidla.

Nikdy nekombinujte radiální a neradiální pneumatiky

Nikdy nekombinujte radiální a neradiální pneumatiky. Pokud je taková kombinace nezbytná, nikdy tak nečiňte na jedné nápravě. Pokud jsou na jednom vozidle montovány dvě radiální a dvě neradiální pneumatiky, musejí být radiální pneumatiky umístěny na zadní nápravě a neradiální pneumatiky na přední nápravě.  

Existuje mnoho způsobů, jak si vyhledat pneumatiku vhodnou pro vaše vozidlo. Pokud si nejste jisti správnou volbou, použijte náš vyhledávač pneumatik. Doporučujeme začít výběrem podle značky vozidla. Můžete vyhledávat rovněž podle rozměru nebo názvu pneumatiky Michelin. Všechny tyto skutečnosti ovlivňují výběr nejbezpečnější pneumatiky pro vaše vozidlo a vaše konečná volba by měla být zkonzultována s odborníkem na pneumatiky.

7. Co říká legislativa?

Nařízení o silničních vozidlech z roku 1986, především nařízení č. 24-27, jasně stanovuje, jaký typ pneumatik může být montován na vaše vozidlo. TYTO INFORMACE BYLY SESTAVENY POUZE JAKO INFORMATIVNÍ A JAKO TAKOVÉ NEJSOU ZÁKONNÝMI USTANOVENÍMI.

NAŘÍZENÍ Č. 24: Toto nařízení stanovuje, jaký typ pneumatiky může být montován na různé třídy vozidel, a podmínky a výjimky, které se k tomuto nařízení vztahují. Jedním ze zpracovávaných bodů je omezení užívání protektorovaných pneumatik. Základní omezení v užívání těchto pneumatik ukazuje skutečnost, že protektorované pneumatiky nemohou být montovány na motorová vozidla s nezatíženou hmotností menší než 2 540 kg. Toto nařízení rovněž definuje vozidla, na něž mohou být montovány dočasné rezervní pneumatiky.

NAŘÍZENÍ Č. 25: Toto nařízení se vztahuje na index nosnosti a rychlosti. Zabývá se především pneumatikami pro nákladní vozidla, autobusy a přívěsy a další vozidla, pro něž musí být ministerstvem vydán certifikát o maximálním zatížení na jednu nápravu. Tato informace musí být uvedena na štítku, který musí být bezpečně připevněn na dobře viditelném místě. Nařízení stanovuje, že montované pneumatiky musejí být schopné nejen unést maximální povolené zatížení na jednu nápravu, ale zároveň tak činit při maximální rychlosti, která je pro dané vozidlo zákonem povolená. Při definování indexu nosnosti a rychlostní kategorie se nařízení odkazuje na UN ECE nařízení 30 a 54 a na směrnici EU 92/23/EEC.

NAŘÍZENÍ Č. 26: Vztahuje se na kombinaci pneumatik s různými konstrukcemi. Nařízení definuje tři typy konstrukcí: diagonální, radiální a smíšenou. U žádného vozidla nemůžou být na jedné nápravě montovány pneumatiky s různou konstrukcí. U osobních a užitkových vozidel (dokonce i se zdvojenou zadní nápravou) je možné namontovat dočasnou rezervní pneumatiku odlišné konstrukce, pokud rychlost nepřekročí 80 km/h.  

NAŘÍZENÍ Č. 27: Vztahuje se na stav a údržbu pneumatik. Specifikuje, kdy by pneumatika neměla být užívána, například v souvislosti s neodpovídajícím užitím nebo špatným stavem či údržbou, jako například nesprávným tlakem huštění, průpichy, vyboulením či poškozením. Rovněž se zabývá užitím pneumatik se samonosným řešením a jejich montáží pouze na ta vozidla, která jsou na užití této technologie uzpůsobena. Toto nařízení rovněž stanovuje, že hloubka dezénových drážek pneumatik namontovaných na osobní nebo lehká užitková vozidla musí mít v jednom nepřetržitém pásu, který zahrnuje střední tři čtvrtiny šířky běhounu po celém obvodu pneumatiky, minimálně 1,6 mm.
Ve shodě s těmito nařízeními si ve vyhledávači pneumatik zvolte variantu, kterou pro každý model vozidla MICHELIN nabízí.

VYHLEDAT OSOBNÍ PNEUMATIKY MICHELIN

Zobacz rekomendację, wpisując dane pojazdu lub rozmiar opon i określając swoje potrzeby.

Vaše naposledy zobrazené články

V tomto okamžiku nejsou žádné naposledy zobrazené články

  • OSOBNÍ VOZIDLA
  • SUV - 4X4
  • DODÁVKY - KARAVANY
  • Alpin 5

    Bezpečnost a mobilita i v náročných zimních podmínkách Více

    Zima

    Alpin 5
  • Alpin A4

    Větší bezpečnost v zimních jízdních podmínkách(1) Více

    Zima

    Alpin A4
  • Pilot Alpin PA4

    Větší kontrola nad řízením ve všech zimních jízdních podmínkách Více

    Zima

    Pilot Alpin PA4
  • CrossClimate+

    Vyzbrojte se do jakéhokoliv počasí Více

    Crossclimate

    CrossClimate+ NOVINKA
  • Primacy 3

    Vyjímečná kombinace bezpečnosti & živostnosti Více

    Léto

    Primacy 3
  • Energy Saver +

    Bezpečná, s vysokou životností a nízkou spotřebou PHM Více

    Léto

    Energy Saver +
  • Pilot Sport 4

    MICHELIN Pilot Sport 4. Od myšlenky k okamžité reakci na silnici. Více

    Léto

    Pilot Sport 4
  • Pilot Super Sport

    Maximální požitek z jízdy v kombinaci s nadstandardní bezpečností. Více

    Léto

    Pilot Super Sport
  • Pilot Sport 4 S

    Více

    Léto

    Pilot Sport 4 S NOVINKA
  • Pilot Sport Cup 2

    O 50% více kol a větší rychlost(1) díky technologiím vzešlým z vytrvalostních soutěží. Více

    Léto Závodní

    Pilot Sport Cup 2
  • Energy E-V

    První řada pneumatik michelin vyvinutá výhradně pro elektrická vozidla. Více

    Léto

    Energy E-V
Loader