tyre repair

Oprava pneumatiky: lze moji pneumatiku opravit?

Tipy a rady ohledně vozidel

Stal se vám nedávno defekt? Zajímalo by vás, zda lze vaši pneumatiku opravit a jak na to? Odpovědi najdete v tomto článku.

Jak zjistím, že lze pneumatiku opravit?

První, co potřebujete zjistit, je místo, na kterém došlo k průpichu.

V oblasti běhounu :

Ve většině případů je možné pneumatiku opravit. Pouze v případě, že je průpich příliš velký, nelze opravu pneumatiky obvykle provést. Přesto je důležité pneumatiku demontovat a zkontrolovat, že na vnitřní straně nevykazuje známky mramorování nebo jiného poškození způsobeného jízdou s nízkým tlakem huštění.

V oblasti ramene :

Oprava defektu pneumatiky v této oblasti není možná. Pneumatiku je nutné vyměnit.

Na bočnici :

Pneumatiku většinou nelze opravit, je zde vysoké riziko, že průpich poškodil nebo oslabil celkovou stavbu pneumatiky.

Existuje ale jedna výjimka:
Pokud index rychlosti uvedený na bočnici vaší pneumatiky není vyšší než T, bočnici lze opravit, je-li průměr průpichu 3 mm nebo menší. Při překročení tohoto indexu vám opravu pneumatiky z bezpečnostních důvodů důrazně nedoporučujeme.

V jakých případech defekt pneumatiky na běhounu nelze opravit?

Pokud dojde k defektu pneumatiky, nastává více či méně dlouhá fáze jízdy s propíchnutou pneumatikou, než vozidlo zcela zastaví. Při jízdě s prázdnou nebo podhuštěnou pneumatikou může dojít k poškození celkové stavby pneumatiky (mramorování, zvrásnění, separace části nebo celé vnitřní butylové vrstvy).

Jak to funguje?

Při jízdě s podhuštěnou nebo s prázdnou pneumatikou se bočnice tlakem deformuje.

To způsobuje poškození celkové stavby pneumatiky, které může vést k různým problémům:

  • Mramorování pneumatiky: pneumatika se poškodí na vnitřní straně v důsledku deformace tlakem při jízdě s nedostatkem vzduchu (nízký tlak huštění).
  • Zvrásnění vnitřní butylové vrstvy: kusy gumy se zahřívají a odpadávají.
  • Separace části nebo celé vnitřní butylové vrstvy vede k prasknutí pneumatiky.


Pokud došlo k poškození kostry, je vaše pneumatika příliš oslabená a nelze ji opravit, i když k průpichu došlo na běhounu.

Oprava pneumatik: 3 metody

Existují tři způsoby, jak opravit pneumatiku:

  • Pomocí technologie PRP, známé také jako opravný „hříbek“: tento druh opravy pneumatiky, pokud je provedena odborníkem, je nejkvalitnější. Odborník demontuje pneumatiku, prohlédne, zda její vnitřní část není poškozená, protáhne opravný hříbek průpichem zevnitř ven a poté hříbek nalepí, aby otvor utěsnil.
  • Pomocí knotu: knot se vkládá do průpichu v pneumatice zvenčí. Tento typ opravy pneumatiky vám důrazně nedoporučujeme, protože se při něm nekontroluje vnitřní strana pneumatiky po jízdě s prázdnou nebo podhuštěnou pneumatikou a nemusí být odhaleno případné poškození.
  • Pomocí záplaty: tento postup je podobný jako při opravě vnitřní duše pneumatiky jízdního kola. Tento typ opravy vám také nedoporučujeme, protože záplata zakryje vnitřní stranu, ale již ne prostor mezi běhounem a vnitřní butylovou vrstvou. Proto hrozí pronikání vody a oxidace vnitřních (částečně kovových) vrstev pneumatiky. Pokud dojde k tomuto poškození, může pneumatika prasknout.

Opravná sada na pneumatiky: může účinně opravit pneumatiku?

Opravná sada na pneumatiky obvykle obsahuje sprej na opravu pneumatiky, který utěsní otvor vstříknutím pěny dovnitř pneumatiky, nebo knoty, které utěsní díru zvenčí.

Michelin nedoporučuje použít tyto metody na konečnou opravu pneumatik, protože v tomto případě nebude zkontrolována vnitřní strana pneumatiky, která mohla být vystavena výše uvedeným rizikům.

V případě propíchnutí pneumatiky vám doporučujeme vyměnit také kolo a poté zavézt propíchnutou pneumatiku k odborníkovi na kontrolu.

Pokud nemáte rezervní pneumatiku, nebo nelze-li vaši rezervní pneumatiku použít, kontaktujte asistenční službu, nebo s vozidlem dojeďte do nejbližšího servisu.

Nemáte-li k dispozici žádnou z výše uvedených možností, pak použijte opravnou sadu na pneumatiky jako poslední záchranu. Tento typ opravy však musí být pouze dočasný. Po použití opravné sady musíte s vozidlem dojet do nejbližšího servisu, ve kterém odborníci posoudí, zda lze pneumatiku opravit, nebo je nutné ji vyměnit.

map search desktop

Najděte prodejnu pneumatik ve vašem okolí za pár vteřin

Hledat podle
Adresa, město nebo PSČ
Car
  • Car
  • Motorbike
Zjistit moji polohu
Vyhledat
5 největších měst v České Republice

Oprava pneumatiky v odborném servisu

Účinná oprava pneumatiky je technicky specializovaný úkon, ke kterému jsou odborníci zvlášť vyškoleni. Tito odborníci vědí, jak zkontrolovat vnitřní stranu pneumatiky a jak poznat, zda lze pneumatiku opravit či nikoli.

tyre repair step 1

Po vyhledání přesného místa průpichu je nutné odstranit cizorodý předmět, který pneumatiku propíchl.

tyre repair step 2

Celé okolí průpichu je nutné uvnitř pneumatiky vyčistit a na postiženou oblast nanést přípravek pro opravu.

tyre repair step 3

Zevnitř ven se protáhne opravný „hříbek“.

tyre repair step 4

Vyčnívající část se potom odřízne.
Díra je vyplněná a utěsnění je opět optimální.

Je bezpečné opravovat propíchnutou pneumatiku?

114132666 comp

Pneumatiky někdy musí snášet jízdu při vysokých rychlostech. Proto je v zájmu zajištění vaší bezpečnosti důležité, aby byla pneumatika opravena správně.

Oprava pneumatiky je bezpečná, pouze je-li provedena správně, proto je důležité, aby ji provedl odborník. Pokud při kontrole odborník usoudí, že pneumatiku lze opravit, vyplní a utěsní otvor vhodným přípravkem a pneumatika bude mít stejné vlastnosti jako před defektem.

Pokud vlivem jízdy s prázdnou nebo podhuštěnou pneumatikou nedošlo k jejímu poškození, bude její životnost stejná, jako by k jejímu propíchnutí vůbec nedošlo.

Lze opravit všechny typy pneumatik?

„Některé pneumatiky byly vyvinuté pro specifické potřeby. Mají speciální vlastnosti, které mohou mít vliv na to, zda lze pneumatiku opravit. Tyto pneumatiky zahrnují tři typy: 

Pneumatiky s technologií Acoustic :

Obsahují speciální pěnovou vrstvu snižující hlučnost pneumatiky během jízdy.
Tento typ pneumatik lze opravit stejným způsobem jako standardní pneumatiky.
Někteří výrobci pro určité modely vozidel nedodávají rezervní pneumatiky, ale používají pneumatiky odolné proti defektu.

Pneumatiky s technologií Selfseal :

Tyto pneumatiky mají schopnost samy utěsnit defekt, ale pouze v oblasti běhounu.
V případě propíchnutí vyplní díru samotěsnicí pryž.
Tento typ pneumatik lze opravit stejným způsobem jako standardní pneumatiky.
Jsou-li samotěsnicí pneumatiky dostupné v rozměrech uvedených výrobcem vašeho vozidla, můžete se rozhodnout je použít. 

Dojezdové pneumatiky:

Tyto pneumatiky umožňují po defektu dojet do nejbližšího servisu, aniž by došlo k poškození vnitřní strany pneumatiky.

Michelin označuje svoje dojezdové pneumatiky jako ZP (Zero Pressure) a/nebo EMT (Extended Mobility Tyres).
Dojezdové pneumatiky lze opravit jen jednou.

Upozorňujeme, že dojezdové pneumatiky se montují na specifický ráfek přizpůsobený dané kategorii vozidel. Nelze je nasadit na běžný ráfek. 

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů