Kdy mám nechat provést kontrolu geometrie kol?

Pokud si při jízdě na rovné, ploché vozovce při slabém bočním větru všimnete, že vozidlo táhne silně nalevo nebo napravo, nebo pokud jsou vaše pneumatiky abnormálně sjeté, vyžaduje vaše geometrie kol úpravu. V tom případě byste měli s vozidlem zajet k prodejci pneumatik Michelin nebo do kvalitního pneuservisu, a zde si nechat zkontrolovat geometrii kol. Jedná se o jednoduchý proces, který může vyžadovat mírnou úpravu prvků předního a/nebo zadního odpružení. Nejsou-li kola vašeho vozidla správně srovnaná, může to vést k abnormálnímu opotřebení pneumatik.

Nezapomeňte, že geometrie kol může také souviset s geometrií odpružení.
Geometrii svého vozidla nechte zkontrolovat vždy, když:

  • Vaše vozidlo do něčeho narazí (např. do obrubníku nebo do větší nerovnosti na vozovce).
  • Všimnete si abnormálního nebo nerovnoměrného opotřebení vašich pneumatik.
  • Pociťujete problémy se řízením nebo manipulací, jako například:
    • Vaše vozidlo táhne nebo se vychyluje k jedné straně.
    • Váš volant se po zatáčce nevrací snadno do středové polohy.
    • Váš volant zůstává vytočen, když jedete po rovné silnici.
  • Koupíte si nové pneumatiky a chcete, aby vám vydržely co nejdéle.
  • Po výměně odpružení nebo součástí řízení.

 

Proč je geometrie kol důležitá?

Geometrie kol může ovlivnit opotřebení, které vzniká na pneumatikách. Normální geometrie u všech vozidel odpovídá takové konstrukci, která minimalizuje opotřebení a maximalizuje komfort řidiče a spolujezdce. Korekce geometrie všech čtyř kol sníží opotřebení vašich pneumatik, pomůže zvýšit jejich životnost a výkon a přispěje k úsporám paliva.  Také zvýší bezpečnost při řízení a manévrech snížením problémů s řízením a stabilitou.

Kdy dochází k narušení geometrie kol?

Narušení geometrie nastává, když najedeme na obrubník, nebo při jízdě přes výmoly ve vozovce, stejně tak jako při závažnějších okolnostech, jako jsou nehody, které mohou způsobit špatnou geometrii kol. K vychýlení geometrie může dojít také v případě opotřebení nebo výměny prvků odpružení. V případě nesprávné geometrie kol může zejména na ramenou pneumatik vznikat rychlé opotřebení. Také může mít negativní dopad na řízení. Téměř s jistotou pak budete muset provést výměnu pneumatik dříve, než očekáváte.

Geometrie kol versus vyváženost kol?

Lidem se často plete geometrie kol a vyvážení kol. Jedná se o zcela odlišné postupy. Geometrie kol, které se někdy říká také seřízení sbíhavosti, spočívá v úpravě úhlů kol tak, aby odpovídaly specifikacím výrobce vašeho vozidla. Cílem vyvážení kol naopak je, aby se kola otáčela bez zbytečných vibrací.

 

Pro vznik problémů stačí pouze malé narušení geometrie

Cílem korekce geometrie kol je maximálně optimalizovat řízení vozidla a životnost pneumatik.
Hlavní důvody pro správnou geometrii kol jsou:

  • Může vám ušetřit peníze, protože budete pneumatiky měnit méně často.
  • Vaše pneumatiky vydrží déle.
  • Řízení vašeho vozidla bude optimální.
  • Jízda vašeho vozidla bude plynulejší a valivý odpor se sníží.

 

automobil edito geometrie kol tipy a doporučení

automobil edito geometrie kol tipy a doporučení

Jak dlouho trvá srovnání geometrie kol a kolik mě bude stát?

Většinu problémů přední a zadní geometrie kol lze vyřešit cca do 30 minut. Pro vyhledání nejbližšího prodejce a jeho cen za srovnání geometrie kol použijte funkci Michelin Dealer Locator. Kontrola geometrie kol obnáší kontrolu směru a úhlu, při kterém kola odpovídají specifikacím výrobce vašeho vozidla. Ačkoli jste se mohli setkat s pojmy jako pozitivní či negativní sbíhavost, nebo kladný či záporný odklon kola, není samotné srovnání geometrie kol složitý proces. Úprava geometrie kol je velice přímočará metoda.

Jak probíhá srovnání geometrie kol?

Korekce geometrie kol vyžaduje úpravu úhlů kol tak, aby dosáhla specifikované sbíhavosti/rozbíhavosti či příklonu/odklonu. Tři hlavní úpravy, které lze provést pro srovnání geometrie kol, jsou seřízení odklonu, seřízení úhlu závleku a úprava sbíhavosti.

automobil edito schéma geometrie kol odklon tipy a doporučení

automobil edito schéma geometrie kol odklon tipy a doporučení

Odklon

Odklon kola je úhel zaklonění kola od svislé osy při pohledu na vozidlo zepředu. Je-li odklon kola příliš velký, bude docházet k nerovnoměrnému opotřebení.

  • Kladný odklon nastává, pokud horní část kola směřuje mimo vozidlo. Nadměrný kladný odklon způsobuje opotřebení pneumatik na vnějším okraji.

  • Záporný odklon nastává, pokud horní část kola směřuje dovnitř vozidla. Nadměrný záporný odklon způsobuje opotřebení pneumatik na vnitřním okraji.

Úhel odklonu je stanoven a seřizován tak, aby u každého vozidla bylo dosaženo optimálního chování pneumatik při rovné jízdě vpřed a při zatáčení. V případě příliš velkého rozdílu mezi úhly odklonu předních kol bude mít vozidlo tendenci táhnout na jednu stranu.

automobil edito schéma geometrie kol sbíhavost tipy a doporučení

automobil edito schéma geometrie kol sbíhavost tipy a doporučení

Sbíhavost

Sbíhavost označuje směr, kterým směřují pneumatiky vzhledem ke středové linii vozidla. Sbíhavost je obvykle vyjádřena jako rozdíl ve vzdálenosti mezi přední částí a zadní částí kol na stejné ose.

 

Sbíhavost se projevuje na vlastnostech řízení vozidla a na jeho schopnosti udržet rovný směr jízdy.

  • Kladná sbíhavost nastává, pokud přední části kol na stejné ose mají kratší vzdálenost než zadní části kol. V případě nadměrné kladné sbíhavosti bude mít běhoun pneumatiky tendenci k většímu opotřebení na vnějších krajích. Běhoun také ponese známky zubatého opotřebení, které můžete cítit při přejetí rukou přes běhoun pneumatiky.
  • Záporná sbíhavost nastává, pokud přední části kol na stejné ose mají kratší vzdálenost než zadní části kol. V případě nadměrné záporné sbíhavosti bude mít běhoun pneumatiky tendenci k většímu opotřebení na vnitřních krajích. Běhoun také ponese známky zubatého opotřebení, které můžete cítit při přejetí rukou přes běhoun pneumatiky.

Vyvážení pneumatik: co je potřeba vědět?

Co to je?

  • Někdy po nasazení pneumatik není rozložení zatížení sestavy pneumatik a kol dokonalé po celém obvodu pneumatiky.

  • Kolo je nevyvážené, pokud je některá jeho část těžší či lehčí než zbytek. Výsledkem je poskakování nebo kolísání kola, které může narušit životnost běhounu, způsobovat vibrace a zatěžovat celé vaše vozidlo.
  • Vyvážením pneumatik lze vyrovnat rozdíly mezi zatížením a zajistit vyváženou hmotnost pneumatik. Odborníci přidají zátěž na potřebná místa, čímž vytvoří protilehlé zatížení.

 

Kdy musím nechat vyvážit pneumatiky?

  • Při výměně pneumatiky
  • Při přesunu či odebrání závaží
  • Při nákupu nových pneumatik

 

Jak probíhá vyvažování kol?

  1. Pro vyvážení kola a zjištění míst s větší zátěží používá váš automechanik vyvažovací stroj.
  2. Na vnější či vnitřní část kola jsou poté přidána závaží, která neutralizují odstředivé síly působící na těžší oblasti při otáčení kola.

 

Další rady?

Cítíte-li poskakování, kolísání nebo vibrace, urychleně navštivte odborný pneuservis.

 

Potřebujete další pomoc?