WHAT IS ROLLING RESISTANCE?

Co je valivý odpor?

Tipy a rady ohledně vozidel

Valivý odpor má výrazný dopad na to, kolik energie vozidlo potřebuje k tomu, aby se pohybovalo. Přímo ovlivňuje spotřebu paliva vozidel se spalovacím pohonem – o cca 20 % – a dojezd baterie u elektromobilů. Ke snížení valivého odporu může přispět také dezén.

Co je valivý odpor?

Abychom nepředbíhali, nejdříve se pojďme ujistit, zda skutečně rozumíme pojmu valivý odpor pneumatik. Jak již napovídá samotný název, valivý odpor vyjadřuje odpor působící na pneumatiky vašeho vozidla během jízdy po povrchu vozovky. Hlavní příčinou tohoto odporu je deformace pneumatik, aerodynamický odpor a tření o povrch vozovky. 

Čím vyšší je valivý odpor, tím víc energie na jeho překonání je zapotřebí. Proto má valivý odpor výrazný dopad na spotřebu paliva (i na životnost pneumatik). O 30 % vyšší valivý odpor způsobuje o 3 až 5 % vyšší spotřebu paliva.

Na valivý odpor má vliv několik faktorů: tlak v pneumatikách, běhoun, průměr, šířka i materiál použitý v pneumatikách nebo jejich kostře. Co se týče tlaku vzduchu v pneumatikách, studie prováděné na vozovkách ve Francii (1) prokázaly, že přes 50 % vozidel jezdí na pneumatikách s tlakem minimálně o 0,3 bary nižším, než je předepsaný tlak. Výsledkem je výrazně vyšší valivý odpor: +6 % u pneumatik nahuštěných na tlak nižší o 0,3 bary a +30 % u pneumatik nahuštěných na tlak nižší o 1 bar. 

Valivý odpor způsobuje ztráty energie.

Pneumatiky jsou rozhodující pro přilnavost

Valivý odpor pneumatik je však také potřebný. Část valivého odporu způsobená třením povrchu vozovky a pneumatik vyvolává trakci. Také přilnavost je zásadní pro bezpečnost. Trakce je síla nutná pro vytvoření pohybu – způsobí, že pneumatika vyvolá pohyb po povrchu a nebude se pouze otáčet na místě.

Proto valivý odpor potřebujete, ale již ne ztráty energie, ke kterým jeho vlivem dochází. Lze dosáhnout obojího, tedy nízkého valivého odporu A SOUČASNĚ dobré přilnavosti u stejné pneumatiky?

Ano, díky pneumatikám s nízkým valivým odporem!

Pneumatiky s nízkým valivým odporem – známé také jako LRR pneumatiky – byly vyvinuty tak, aby snižovaly energetické ztráty, a tím šetřily palivo. To je zajištěno díky inovacím v oblasti všech aspektů pneumatiky:

- Kostra pneumatiky, tvar i dezén: stavba pneumatiky, její geometrie a povaha vnitřních vrstev i podoba dezénu mají výrazný vliv na rozsah deformací působících na pneumatiku, a tím také na valivý odpor.
- Hmotnost pneumatiky: u stejného typu deformace platí, že čím masivnější je daný objekt, tím víc tepla při deformaci vzniká.
- Optimalizace směsi pryže a různých dalších složek pneumatiky: tento faktor představuje největší potenciál pro redukci energie absorbované pneumatikou.

MICHELIN e.PRIMACY: pneumatiky pro osobní vozidla s nízkým valivým odporem

Nejúčinnější pneumatiky v této kategorii (2) co do valivého odporu. Pneumatiky MICHELIN e.PRIMACY kombinují jak vynikající valivý odpor, tak skvělé brzdné výkony. Nízký valivý odpor přináší další 3 výhody: nižší spotřebu paliva, méně emisí CO² a delší dojezd vozidla.
Současně pneumatiky MICHELIN e.PRIMACY zajišťují vynikající brzdné výkony na mokru po dlouhou dobu. I po ujetí 30 000 km překonávají standardy vlastností nových pneumatik. Pouhé 1 % pneumatik dokáže uspět v kombinaci úrovně valivého odporu (A) a současně i brzdného výkonu na mokrém povrchu (A/B).

michelin e primacy g1 1421 compositing 20200922 nj

Co se týče spotřeby paliva, jak velký rozdíl dokáží udělat pneumatiky s nízkým valivým odporem?

„Spotřeba paliva, která padne na pneumatiky, odpovídá jedné plné nádrži z pěti,“ vysvětluje Cyrille Roget, technický ředitel a vedoucí výzkumu a komunikace ve společnosti Michelin. „Je to způsobeno valivým odporem. Zvážíme-li množství paliva, které tankujeme do svých nádrží, nejedná se o zanedbatelné množství. Správně zvolená pneumatika vám může skutečně pomoci ušetřit peníze.

Konkrétně to znamená, že díky valivému odporu pneumatik MICHELIN e.PRIMACY mohou řidiči ušetřit přibližně 0,21 litru paliva na 100 kilometrech a přibližně 80 € za celou dobu životnosti pneumatik (3). U elektromobilů lze dojezd zvýšit přibližně o 7 % oproti jiným pneumatikám stejné kategorie – to u dojezdu o délce 400 km odpovídá 30 km navíc (4).

Vyplatí se pořídit pneumatiky s nízkým valivým odporem?

Nižší spotřeba paliva díky pneumatikám s nízkým valivým odporem nešetří pouze vaši peněženku. Představuje také výrazný krok k ekologičtější jízdě. U spalovacích motorů můžete snížením spotřeby paliva snížit také míru využívání fosilních paliv. U elektromotorů zase delší dojezd znamená nižší nároky na elektrickou síť, která v Evropě získává 40 % své energie z tepelných elektráren spalujících fosilní paliva.

Kde najít údaj o valivém odporu pneumatiky

Objednáváte-li pneumatiku v Evropě, údaje o stupni valivého odporu najdete na klasifikačním štítku pneumatiky. Na klasifikačním štítku se nacházejí tři parametry: energetická výkonnost pneumatiky (ta vás informuje také o valivém odporu), přilnavost pneumatiky za mokra a hladina hlučnosti pneumatiky. Od 1. května 2021 se štítky řídí novými pravidly: pneumatiky budou klasifikovány ve třídách A až E, byla přidána nová ikona výkonu na sněhu/ledu a QR kód s odkazem na EU databázi pneumatik EPREL. Více zjistíte v článku jak porozumět EU štítkům pneumatiky!

Právní informace

(1) Údaje nasbírané v roce 2000 na francouzských dálnicích během kampaně MICHELIN s názvem „Fill up the air“.

(2) Kategorie pneumatik MICHELIN e.Primacy je definována jako letní pneumatiky prémiové kvality značek, jako jsou například CONTINENTAL, GOODYEAR,BRIDGESTONE, PIRELLI, DUNLOP, které nejsou určené jako OE (Original Equipment) pneumatiky (tzn. nejsou vyrobeny tak, aby dosahovaly konkrétních cílů stanovených výrobci vozidel), ale jedná se o pneumatiky, které lze zakoupit u maloobchodních prodejců.
Test valivého odporu – Testy valivého odporu byly prováděny na přístrojích společnosti Applus Idiada na žádost společnosti Michelin v červnu (na nových pneumatikách) a v srpnu (na pneumatikách zbroušených na 2 mm) 2020, pro rozměr 205/55 R16 91V, a srovnávány s pneumatikami MICHELIN e.PRIMACY (nové: 5,58 kg / t a opotřebené: 5,13 kg / t) versus MICHELIN PRIMACY 4 (nové: 7,74kg / t a opotřebené: 6,25 kg / t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nové: 7,17kg / t a opotřebené: 5,81 kg / t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nové: 6,39kg / t a opotřebené: 5,49 kg / t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nové: 8,93kg / t a opotřebené: 6,94 kg / t); DUNLOP BLURESPONSE (nové: 7,97kg / t a opotřebené: 5,54 kg / t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nové: 7,01kg / t a opotřebené: 5,38 kg / t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nové: 6,96kg / t a opotřebené: 6,30kg / t); PIRELLI CINTURATO P7 (nové: 8,79kg / t a opotřebené: 6,97 kg / t).

(3) Pneumatiky MICHELIN e·Primacy, když jsou nové, generují v průměru o 2 kg / t nižší spotřebu vlivem valivého odporu oproti konkurenčním pneumatikám, což odpovídá úsporám spotřeby ve výši 0,21 l / 100 km, emisím C02 nižším až o 5 g u VW Golf 7 1,5 TSI, nebo o 7 % delší dojezdové vzdálenosti u VW e.Golf. 
Během používání generují pneumatiky MICHELIN e·Primacy průměrný valivý odpor o 1,5 kg / t nižší než konkurenční pneumatiky. Tato úspora paliva odpovídá 80 €. Tato úspora odpovídá o 174 kg nižším emisím C02. Provozní úspory jsou odhadovány pro průměrné nové pneumatiky a pneumatiky broušením opotřebené na hloubku dezénu 2 mm v reálných podmínkách - Všechny úspory jsou odhadovány při ujetí 35 000 km a předpokládané ceně paliva 1,46 € / l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 dle údajů top 10 zemí pro zohlednění vozidel provozovaných v jedné i ve více zemích - eurostat/web/transport/data/database). Skutečné úspory paliva a provozních nákladů se mohou lišit zejména podle jízdních návyků, typu vozidla nebo tlaku vzduchu v pneumatikách.

(4) Vyšší dojezd elektromobilů a nižší emise CO2. Pneumatiky MICHELIN e·PRIMACY, když jsou nové, generují v průměru o 2 kg / t nižší spotřebu vlivem valivého odporu oproti konkurenčním pneumatikám, což odpovídá úsporám spotřeby ve výši 0,21l / 100 km, emisím CO2 nižším až o 5 g u VW Golf 7 1,5 TSI, nebo o 7 % delší dojezdové vzdálenosti u VW e.Golf.

Zdroje

Fotografie a video:
06photo / Adobe Stock
Michelin – ATALANTE – David CHAMBRIARD
Michelin

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů