24 HODIN LE MANS
Oslava 100 let motoristické vášně
Závod 24 hodin Le Mans je nejproslulejším a nejprestižnějším automobilovým závodem na světě. Poprvé se konal v roce 1923, a v roce 2023 tedy oslavil sté výročí. Michelin zvítězil hned v prvním ročníku ve spolupráci s francouzským výrobcem vozidel Chenard & Walcker a započal tím dlouhý příběh úspěchu pneumatik MICHELIN. Závod pořádá ACO (Automobile Club de l'Ouest) a je součástí závodní série mistrovství světa vytrvalostních soutěží FIA. Jedná se o nejdelší závod série, který se jede na jejím nejdelším a nejrychlejším okruhu (délka: 13,626 km / průměrná rychlost: 240 km/h).
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Pro vítězství platí jediné pravidlo: vyhrává vůz, který za 24 hodin ujede největší vzdálenost.
V roce 2023 bylo více než 325 000 diváků svědky vítězství Ferrari 499P #51, které ujelo více než 4 659 km, tedy 342 kol, průměrnou rychlostí 194,1 km/h. Závod byl stejně jako v roce 1923 poznamenán deštěm, který se spustil v podobě dvou přívalových přeháněk a způsobil zmatek mezi 62 startujícími. Nepříznivé počasí také vedlo k několika přerušením, a přestože byl závod velice intenzivní, měl až do sobotní půlnoci potíže ustálit se v určitém rytmu. Nakonec se během 24 hodin v čele vystřídalo prakticky 40 týmů!
Allan McNish, trojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans (1998, 2008 a 2013), vám exkluzivně představí zákulisí výroby našich závodních pneumatik! Jak se vytvářejí, navrhují, vyrábějí a testují předtím, než jsou namontovány na vozy v největším vytrvalostním závodě na světě? Jak spolupracují inženýři, technici a jezdci, aby dosáhli co nejlepších výkonů, které nakonec povedou k vítězství? Zjistěte více v tomto pětidílném seriálu.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Všechny vozy kategorie hyperauto a LMGTE Am soutěží v závodu 24 hodin Le Mans 2023 na pneumatikách řady MICHELIN Pilot Sport.
Na rozdíl od ostatních závodů vytrvalostního šampionátu Word Endurance Championship, kde jsou týmy omezeny na dva typy slickových pneumatik, umožňují pravidla 24 hodin Le Mans použít všechny tři typy slickových směsí.
Hyperauta představují hlavní třídu nejvýkonnějších sportovních prototypů (kolem 1 000 koní). Do této kategorie patří vozy LMH (Le Mans Hypercar), které provozují Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus a Vanwall, a prototypy LMDh (Le Mans Daytona hybrid), které provozují Porsche a Cadillac.
Pro jubilejní stý ročník závodu 24 hodin Le Mans je novinkou barevné označení na bočnicích pneumatik Michelin pro snazší identifikaci vozidla, na němž je v danou chvíli použit ten který typ pneumatiky.
Společnost Michelin byla nominována Mezinárodní automobilovou federací (FIA) a organizací ACO jako jediný dodavatel pneumatik pro prototypy hyperaut. Předpisy pro LMGTE Am umožňují otevřenou soutěž mezi značkami pneumatik, ale všichni účastníci se od roku 2018 rozhodli závodit na pneumatikách Michelin.
Další informace o závodě 24 hodin Le Mans a pneumatikách Michelin pro tento závod jsou k dispozici v našem Průvodci závodem 2023.
Michelin má na svém kontě 32 absolutních vítězství, z toho 26 vítězství v řadě od roku 1998, a disponuje tak výjimečnými zkušenostmi ze závodu 24 hodin Le Mans a jedinečnými odbornými znalostmi. Všech 16 prototypů hyperaut účastnících se závodu v roce 2023 bylo vybaveno pneumatikami MICHELIN Pilot Sport. Bylo to poprvé, co Michelin spolupracoval s tolika vozy v hlavní třídě. V roce 2023 se do boje zapojily značky Ferrari, Porsche, Cadillac, Peugeot a také Toyota, která se jako první světová automobilka zavázala k účasti v této kategorii. Úkolem společnosti Michelin bylo poskytnout těmto vozům co nejkonkurenceschopnější pneumatiky při jejich snaze vyhrát jubilejní stý ročník závodu 24 hodin Le Mans.
Sébastien Buemi
Sébastien Bourdais
Všichni jezdci kategorie hyperaut jsou zkušení profesionálové a představují špičku vytrvalostních závodů. Na seznamu je několik bývalých vítězů Le Mans a také bývalí jezdci Formule 1 jako Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi a mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve.
Všechny týmy LMGTE Am, které zastupují čtyři prestižní značky (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), se rozhodly závodit na pneumatikách Michelin. Členové posádky jsou složeni z profesionálů a amatérů.
Porsche je značkou, která do letošního ročníku 24 hodin Le Mans nasadí největší počet vozů – LMGTE Am se zúčastní čtyři hyperauta a osm vozů Porsche 911 RSR. Porsche a Michelin jsou partnery v motoristickém sportu již přibližně 50 let.
2023 | Guidi/Calado/Giovinazzi | Ferrari 499P |
2022 | Buemi/Hartley/Hirakawa | Toyota GR010 Hybrid |
2021 | Conway/Kobayashi/Lopez | Toyota GR010 Hybrid |
2020 | Nakajima/Buemi/Hartley | Toyota TS050 Hybrid |
2019 | Nakajima/Buemi/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2018 | Buemi/Nakajima/Alonso | Toyota TS050 Hybrid |
2017 | Bernhard/Hartley/Bamber | Porsche 919 Hybrid |
2016 | Jani/Lieb/Dumas | Porsche 919 Hybrid |
2015 | Hulkenberg/Bamber/Tandy | Porsche 919 Hybrid |
2014 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2013 | Kristensen/McNish/Duval | Audi R18 e-tron quattro |
2012 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 e-tron quattro |
2011 | Tréluyer/Fässler/Lotterer | Audi R18 TDi |
2010 | Dumas/Bernhard/Rockenfeller | Audi R15 TDi |
2009 | Brabham/Gené/Wurz | Peugeot 908 HDi FAP |
2008 | Capello/Kristensen/McNish | Audi R10 TDi |
2007 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2006 | Biela/Pirro/Werner | Audi R10 TDi |
2005 | Kristensen/Lehto/Werner | Audi R8 |
2004 | Kristensen/Ara/Capello | Audi R8 |
2003 | Kristensen/Capello/Smith | Bentley Speed 8 |
2002 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2001 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
2000 | Biela/Kristensen/Pirro | Audi R8 |
1999 | Winkelhock/Martini/Dalmas | BMW V12 LMR |
1998 | McNish/Aïello/Ortelli | Porsche 911 GT1 |