24 hours of Le Mans

24 HODIN LE MANS

Oslava 100 let motoristické vášně

Nejobtížnější vytrvalostní závod pro jezdce, automobily i pneumatiky

Závod 24 hodin Le Mans je nejproslulejším a nejprestižnějším automobilovým závodem na světě. Poprvé se konal v roce 1923, a v roce 2023 tedy oslavil sté výročí. Michelin zvítězil hned v prvním ročníku ve spolupráci s francouzským výrobcem vozidel Chenard & Walcker a započal tím dlouhý příběh úspěchu pneumatik MICHELIN. Závod pořádá ACO (Automobile Club de l'Ouest) a je součástí závodní série mistrovství světa  vytrvalostních soutěží FIA. Jedná se o nejdelší závod série, který se jede na jejím nejdelším a nejrychlejším okruhu (délka: 13,626 km / průměrná rychlost: 240 km/h).

Michelin and Le Mans 2023 - A rewarding journey - Michelin Motorsport

Pro vítězství platí jediné pravidlo: vyhrává vůz, který za 24 hodin ujede největší vzdálenost.
V roce 2023 bylo více než 325 000 diváků svědky vítězství Ferrari 499P #51, které ujelo více než 4 659 km, tedy 342 kol, průměrnou rychlostí 194,1 km/h. Závod byl stejně jako v roce 1923 poznamenán deštěm, který se spustil v podobě dvou přívalových přeháněk a způsobil zmatek mezi 62 startujícími. Nepříznivé počasí také vedlo k několika přerušením, a přestože byl závod velice intenzivní, měl až do sobotní půlnoci potíže ustálit se v určitém rytmu. Nakonec se během 24 hodin v čele vystřídalo prakticky 40 týmů!

Připojte se k Allanovi McNishovi a odhalte tajemství vítězných pneumatik Michelin pro Le Mans!

Allan McNish, trojnásobný vítěz 24 hodin Le Mans (1998, 2008 a 2013), vám exkluzivně představí zákulisí výroby našich závodních pneumatik! Jak se vytvářejí, navrhují, vyrábějí a testují předtím, než jsou namontovány na vozy v největším vytrvalostním závodě na světě? Jak spolupracují inženýři, technici a jezdci, aby dosáhli co nejlepších výkonů, které nakonec povedou k vítězství? Zjistěte více v tomto pětidílném seriálu.

Behind the Scenes - Episode 1 -The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 2 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 3 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 4 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Behind the scenes - Episode 5 - The secret behind Michelin’s victories - Michelin Motorsport

Řada pneumatik MICHELIN Pilot Sport pro hyperauta a vozy LMGTE Am

Všechny vozy kategorie hyperauto a LMGTE Am soutěží v závodu 24 hodin Le Mans 2023 na pneumatikách řady MICHELIN Pilot Sport.

bannière pneu

Na rozdíl od ostatních závodů vytrvalostního šampionátu Word Endurance Championship, kde jsou týmy omezeny na dva typy slickových pneumatik, umožňují pravidla 24 hodin Le Mans použít všechny tři typy slickových směsí.

Týmy hyperaut si mohou vybrat mezi třemi typy slicků (měkký, střední, tvrdý). 
  • Měkké: teploty nižší než 15 °C nebo noční závody. 
  • Střední: teploty nad 15 °C. 
  • Tvrdé: teploty nad 30 °C. 
  • K dispozici je také univerzální varianta WET pro vlhké až velmi mokré podmínky. 

 

Hyperauta představují hlavní třídu nejvýkonnějších sportovních prototypů (kolem 1 000 koní). Do této kategorie patří vozy LMH (Le Mans Hypercar), které provozují Toyota, Peugeot, Ferrari, Glickenhaus a Vanwall, a prototypy LMDh (Le Mans Daytona hybrid), které provozují Porsche a Cadillac.

Týmy vozů LMGTE AM si mohou vybrat ze tří různých typů slickových pneumatik a dvou typů pneumatik do mokrého počasí. 
  • Měkké: teploty pod 20 °C nebo například noční závody. 
  • Střední: teploty mezi 15 °C a 35 °C. 
  • Tvrdé: teploty nad 30 °C. 
  • Pneumatiky do deště: pneumatiky Michelin Drying Wets (do suchých podmínek) a Full Wets (do silnějšího deště) mají identický dezén.  

 

Pro jubilejní stý ročník závodu 24 hodin Le Mans je novinkou barevné označení na bočnicích pneumatik Michelin pro snazší identifikaci vozidla, na němž je v danou chvíli použit ten který typ pneumatiky.

Společnost Michelin byla nominována Mezinárodní automobilovou federací (FIA) a organizací ACO jako jediný dodavatel pneumatik pro prototypy hyperaut. Předpisy pro LMGTE Am umožňují otevřenou soutěž mezi značkami pneumatik, ale všichni účastníci se od roku 2018 rozhodli závodit na pneumatikách Michelin.

Další informace o závodě 24 hodin Le Mans a pneumatikách Michelin pro tento závod jsou k dispozici v našem Průvodci závodem 2023.

Významní výrobci automobilů důvěřují v závodech Le Mans značce Michelin

Michelin má na svém kontě 32 absolutních vítězství, z toho 26 vítězství v řadě od roku 1998, a disponuje tak výjimečnými zkušenostmi ze závodu 24 hodin Le Mans a jedinečnými odbornými znalostmi. Všech 16 prototypů hyperaut účastnících se závodu v roce 2023 bylo vybaveno pneumatikami MICHELIN Pilot Sport. Bylo to poprvé, co Michelin spolupracoval s tolika vozy v hlavní třídě. V roce 2023 se do boje zapojily značky Ferrari, Porsche, Cadillac, Peugeot a také Toyota, která se jako první světová automobilka zavázala k účasti v této kategorii. Úkolem společnosti Michelin bylo poskytnout těmto vozům co nejkonkurenceschopnější pneumatiky při jejich snaze vyhrát jubilejní stý ročník závodu 24 hodin Le Mans.

Všichni jezdci kategorie hyperaut jsou zkušení profesionálové a představují špičku vytrvalostních závodů. Na seznamu je několik bývalých vítězů Le Mans a také bývalí jezdci Formule 1 jako Sébastien Bourdais, Sébastien Buemi a mistr světa F1 z roku 1997 Jacques Villeneuve. 

Všechny týmy LMGTE Am, které zastupují čtyři prestižní značky (Ferrari, Porsche, Aston Martin, Corvette), se rozhodly závodit na pneumatikách Michelin. Členové posádky jsou složeni z profesionálů a amatérů. 

Porsche je značkou, která do letošního ročníku 24 hodin Le Mans nasadí největší počet vozů – LMGTE Am se zúčastní čtyři hyperauta a osm vozů Porsche 911 RSR. Porsche a Michelin jsou partnery v motoristickém sportu již přibližně 50 let.

Výsledky závodu 24 hodin Le Mans: 26 po sobě jdoucích vítězství Michelinu od roku 1998

2023

Guidi/Calado/Giovinazzi

Ferrari 499P

2022

Buemi/Hartley/Hirakawa                   

Toyota GR010 Hybrid

2021               

Conway/Kobayashi/Lopez                

Toyota GR010 Hybrid

2020               

Nakajima/Buemi/Hartley                   

Toyota TS050 Hybrid

2019

Nakajima/Buemi/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2018

Buemi/Nakajima/Alonso                    

Toyota TS050 Hybrid

2017

Bernhard/Hartley/Bamber                 

Porsche 919 Hybrid

2016

Jani/Lieb/Dumas                               

Porsche 919 Hybrid

2015

Hulkenberg/Bamber/Tandy               

Porsche 919 Hybrid

2014

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2013

Kristensen/McNish/Duval                  

Audi R18 e-tron quattro

2012

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 e-tron quattro

2011

Tréluyer/Fässler/Lotterer                   

Audi R18 TDi

2010

Dumas/Bernhard/Rockenfeller          

Audi R15 TDi

2009

Brabham/Gené/Wurz                        

Peugeot 908 HDi FAP

2008

Capello/Kristensen/McNish               

Audi R10 TDi

2007

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2006

Biela/Pirro/Werner                            

Audi R10 TDi

2005

Kristensen/Lehto/Werner                  

Audi R8

2004

Kristensen/Ara/Capello                     

Audi R8

2003

Kristensen/Capello/Smith                 

Bentley Speed 8

2002

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2001

Biela/Kristensen/Pirro     

Audi R8

2000

Biela/Kristensen/Pirro                         

Audi R8

1999

Winkelhock/Martini/Dalmas              

BMW V12 LMR

1998

McNish/Aïello/Ortelli                         

Porsche 911 GT1

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů