Tipy a rady ohledně vozidel
Systém TPMS (systém monitorování tlaku v pneumatikách) vám umožňuje zjistit pokles tlaku vzduchu ve vašich pneumatikách.
V Evropě je součástí povinné výbavy od 1. listopadu 2014 (v USA od roku 2007). To znamená, že pokud bylo vaše vozidlo vyrobeno po tomto datu, je tímto systémem vybaveno.
V praxi to znamená, že systém TPMS zobrazuje na přístrojové desce úroveň tlaku vzduchu ve vašich pneumatikách prostřednictvím ukazatele nebo výstražné kontrolky.
Jak funguje senzor tlaku vzduchu v pneumatikách?
Systém TPMS dokáže pracovat se dvěma detekčními systémy: přímým a nepřímým.
Přímý systém
U přímého systému je informace o tlaku vzduchu v pneumatikách zasílána v reálném čase ze senzoru tlaku, který je umístěný v pneumatice nebo ve ventilu. Informace se následně odesílají do palubního počítače a zobrazí se na přístrojové desce. V závislosti na vozidle můžou mít různou podobu:
Výstražná nebo informační světelná kontrolka
Znázornění vašeho vozidla spolu s tlakem vzduchu ve vašich pneumatikách
Nepřímý systém
U nepřímého systému se tlak huštění pneumatik vypočítává systémem monitorování tlaku v pneumatikách na základě rychlosti otáčení kol, kterou využívají také systémy ABS (protiblokovací brzdový systém) a ESP (elektronický stabilizační program).
Jakmile se vlivem poklesu tlaku huštění zmenší průměr kola, rychlost jeho otáčení se zvýší. Tato informace je zaslána na přístrojovou desku prostřednictvím systému TPMS.
TPMS: výhody a nevýhody
Výhodou tohoto systému je automatické upozornění na nesprávný tlak vzduchu v pneumatikách. Můžete však podlehnout dojmu, že již není nutné jednou za měsíc jezdit na čerpací stanici kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách, protože TPMS vás upozorní, jakmile bude nutné vaše pneumatiky dohustit. Tento postup vám však nedoporučujeme.
Systém TPMS má jednu nevýhodu: aktivuje se až tehdy, jakmile vaše pneumatika ztratí 20 % tlaku vzduchu, což představuje v průměru 0,4 baru.
V čem je problém?
V tom, že při tak velkém poklesu tlaku vzduchu v pneumatice je již pneumatika podhuštěná, a víme, že podhuštěné pneumatiky se předčasně opotřebovávají.
Pokud se vaše pneumatiky předčasně opotřebí, bude nutné je vyměnit dříve, než očekáváte. To představuje náklady navíc.
Ačkoli se jedná o užitečnou pomůcku, stále vám doporučujeme kontrolovat tlak vzduchu v pneumatikách jednou za měsíc, abyste zamezili nutnosti jejich předčasné výměny.
Jak nastavit systém TPMS?
Není nutné provádět žádná zvláštní nastavení, jelikož výstražný systém je nastavený na optimální hodnotu tlaku huštění vašich pneumatik. Jakmile některá z vašich pneumatik začne být podhuštěná (tzn. tlak huštění je o 20 % nižší, než je doporučená hodnota), rozsvítí se na vaší přístrojové desce kontrolka. Takto vás systém TPMS informuje o tom, která z pneumatik vozidla je podhuštěná.
Kdy musím provést kalibraci systému TPMS?
Pokud zvolíte odlišný rozměr pneumatik, je možné, že doporučený tlak se bude lišit od hodnoty tlaku huštění vašich původních pneumatik.
Výměna snímače tlaku vzduchu v pneumatikách
Teoretická životnost snímačů tlaku vzduchu v pneumatikách je 5–7 let, ale může být nutné je vyměnit i dříve.
Je to proto, že snímače tlaku vzduchu v pneumatikách jsou vystaveny korozi, nárazům a vysokým rychlostem při jízdě na dálnici.
V případě jejich špatné funkce se můžete obrátit na odborníka, který provede výměnu snímače tlaku huštění pneumatik.