Tipy a rady ohledně vozidel
Co je ventilek pneumatiky? Kdy je třeba jej vyměnit? A jakým způsobem? Odpovědi najdete v našem článku.
Co je ventilek pneumatiky?
Ventilek je součástí každé pneumatiky. Udržuje pneumatiku vzduchotěsnou a zabraňuje tak, aby z ní unikal vzduch. Slouží k plnění pneumatiky vzduchem na správnou hodnotu tlaku huštění.
Ventilek se skládá ze tří částí:
- tělo z pryže se závitem pro zašroubování čepičky ventilku,
- čepička ventilku,
- jádro, které vypadá jako kovová tyčka a které je uprostřed těla (červená část je těsnění).
Ventilek musí být vždy opatřen čepičkou, aby se zabránilo úniku vzduchu. Pokud tedy zjistíte, že u některého z vašich ventilků čepička chybí, je třeba ho vyměnit.
Kdy je třeba ventilek pneumatiky vyměnit?
Existují dvě situace, kdy je nutná výměna ventilku.
1 - Při výměně pneumatiky
Výměna ventilku se provádí vždy, když montujete novou pneumatiku.
- Pokud se jedná o pryžový ventilek, je odříznut a nahrazen novým.
- Pokud se jedná o elektronický ventilek TPMS (Tyre Pressure Monitoring System), tedy se snímačem tlaku huštění, nevyměňuje se celý ventilek, ale pouze těsnění uvnitř pro zachování vzduchotěsnosti.
2 - Když je ventilek pneumatiky porézní
Pokud dochází k pomalé ztrátě tlaku vzduchu, může být příčinou poréznost samotného ventilku, nebo uvnitř jádra. Není to běžné, ale může se to stát.
Tato poréznost narušuje vzduchotěsnost, způsobuje abnormální ztrátu vzduchu, a proto vyžaduje výměnu ventilku, i když je pneumatika stále v dobrém stavu.
Proč se to děje?
Část ventilku je vyrobena z pryže. Spolu s tím, jak tento materiál stárne, ztrácí své těsnící vlastnosti. Proto se doporučuje, aby se při výměně pneumatiky vždy měnil i ventilek.
Může však být nezbytné vyměnit ventilek ještě předtím, než pneumatika dosáhne konce své životnosti. Pokud například jezdíte po městě jen na krátké vzdálenosti, pneumatika se opotřebovává málo, ale pryž ventilku může v průběhu let stárnout a stát se porézní. V takovém případě by měl být nasazen nový ventilek ještě před výměnou pneumatiky, aby nedocházelo ke ztrátě tlaku huštění.
Jak poznáte, že je ventilek pneumatiky porézní?
Tlak vzduchu v pneumatikách se musí pravidelně kontrolovat.
- Pokud při kontrole nezaznamenáte žádnou abnormální ztrátu tlaku huštění, je ventilek stále v pořádku.
- Pokud naopak dojde k abnormální ztrátě tlaku huštění, může se jednat o narušenou vzduchotěsnost ventilku (mohou být ovšem i jiné důvody, např. proražení pneumatiky).
V takovém případě nechte pneumatiku zkontrolovat odborníkem. Pokud zjistí, že je ventilek porézní, zatímco pneumatika je stále v dobrém stavu, vymění pouze ventilek.
Malý trik, jak zjistit, zda je ventil porézní:
Ujistěte se, že je čepička pevně zašroubována, a poté zahýbejte ventilkem tam a zpět. Pokud slyšíte syčivé zvuky unikajícího vzduchu, je porézní.
Ventilek můžete také před zahýbáním namočit mýdlovou vodou: pokud dojde k úniku vzduchu, projeví se jako malé bublinky.
Jak se vyměňuje ventilek pneumatiky?
Postup výměny ventilku vyžaduje dvě věci:
- První je znalost, jak na to.
- Druhou je mít k dispozici příslušné vybavení a stroje, které používají profesionálové, aby bylo možné pneumatiku demontovat, vyměnit ventilek (nebo vnitřní těsnění, pokud se jedná o elektronický ventilek) a vyvážit kolo na základě měření stroje, který je k tomuto účelu určen.
Bez těchto znalostí a vybavení může být výměna ventilku riskantní a představuje pak na silnici riziko. Proto doporučujeme, abyste výměnu ventilku pneumatiky svěřili profesionálovi. Chcete-li najít nějakého ve svém okolí, můžete použít náš nástroj níže: