EVROPSKÉ KLASIFIKAČNÍ ŠTÍTKY PNEUMATIK:
CO ZNAMENAJÍ?

Vybrat si správné pneumatiky pro své vozidlo není snadný úkol. Před jejich nákupem je třeba vzít v úvahu mnoho parametrů. Současné ekonomické i ekologické otázky ještě více zdůrazňují potřebu mít dostatečné informace pro nákup těch nejlepších možných pneumatik z hlediska životnosti, bezpečnosti a palivové účinnosti. Z tohoto důvody byly vytvořeny evropské klasifikační štítky pneumatik. 

Evropské klasifikační štítky pneumatik: popis a značení

Evropské klasifikační štítky pneumatik v kostce

Evropská komise zavedla v Evropě klasifikační štítky pneumatik v roce 2012, aby vám pomohla rozumně vybrat své pneumatiky.
Každá pneumatika pro osobní vozidlo, pneumatika pro SUV vozidlo a pneumatika pro užitkové vozidlo musí mít klasifikační štítek, který poskytuje jasné informace o jejích výkonech (třídu přilnavosti na mokrém povrchu, třídu palivové účinnosti a míru hlučnosti).

Tyto třídy uvádějí samotní výrobci pneumatik na základě výsledků testů, jejichž metody jsou definovány na celoevropské úrovni. 

Nové evropské klasifikační štítky pneumatik

Od 1. května 2021 dochází u evropských klasifikačních štítků pneumatik ke změnám. Tyto změny jsou způsobeny zejména politikou Evropské unie z hlediska klimatu a energetiky do roku 2030, která podporuje snižování emisí skleníkových plynů. 

Jak číst nové evropské klasifikační štítky pneumatik?

fuel

Nová evropská klasifikace zavádí na štítky mnoho změn. Abyste jim lépe porozuměli, použijte tento průvodce klasifikačními štítky pneumatik:

Standardní informace o pneumatice

Tato část vám poskytne informace o obchodním názvu nebo ochranné známce dodavatele, identifikátoru typu pneumatiky, označení pneumatiky a třídě pneumatiky (např. C1, C2 nebo C3).

Klasifikační třídy

Jednou z největších změn je překlasifikování tříd valivého odporu a brzdění na mokru, jejichž počet je nyní snížen na 5, počínaje třídou A (nejlepší) po třídu E (nejslabší).

Pokud je pneumatika vhodná do zimních podmínek, objeví se vedle symbolu "vnější hlučnosti" symbol přilnavosti na sněhu (3 horské štíty se sněhovou vločkou) a/nebo symbol přilnavosti na ledu. 

01

Energetická účinnost pneumatiky

1 NÁDRŽ Z 5
je průměrně spotřebována pneumatikami

Při jízdě se pneumatika v místě kontaktu s vozovkou deformuje. Tyto změny způsobují zahřívání pneumatiky a následnou ztrátu hnací síly. Proto platí, že čím méně se pneumatika zahřívá, tím méně paliva spotřebuje a zároveň tak produkuje menší množství emisí CO2, které způsobují skleníkový efekt. Síla, která klade pneumatice odpor při jejím pohybu vpřed a zpomaluje tak vozidlo, se nazývá „valivý odpor“.

gain fuel efficiency 1093 x 663

172 € (1)

je průměrná částka, kterou ušetříte na palivu, pokud vozidlo místo pneumatik třídy E vybavíte pneumatikami třídy A.
Třídy palivové účinnosti byly upraveny odstraněním třídy D (předtím prázdná).

Např. pneumatika, která byla v předchozí klasifikaci zařazena v této kategorii do třídy E, spadá nyní do třídy D. 

02

Přilnavost pneumatiky na mokrém povrchu

BRZDNÁ DRÁHA NA MOKRÉM POVRCHU
1 milisekunda

Pneumatika představuje jediný kontaktní bod mezi vozidlem a vozovkou. Při rychlosti 80 km/h má pneumatika pouhou 1 milisekundu k tomu, aby vedla vozidlo a zajistila jeho záběr i brzdění. Pneumatika hraje klíčovou roli v celkové jízdní bezpečnosti: jejím úkolem je zaručit přilnavost na jakémkoliv typu silničního povrchu (bez ohledu na jeho kvalitu), na jakémkoliv jízdním úseku (v zatáčkách i v přímém směru) a za každého počasí (na suché i mokré vozovce).

mtg etiq illus retouche

9 m

je vzdálenost, o kterou zkrátíte při rychlosti 80 km/h svou brzdnou dráhu, pokud vozidlo místo pneumatik třídy D vybavíte pneumatikami třídy A (2).

Třídy přilnavosti na mokrém povrchu byly upraveny odstraněním třídy D (předtím prázdná). Např. pneumatika, která byla v předchozí klasifikaci zařazena v této kategorii do třídy E, spadá nyní do třídy D. 

03

Hlučnost pneumatiky



ZVUKOVÉ ZNĚČIŠTĚNÍ
se měří v decibelech (dB)

3 vlny jsou nyní nahrazeny písmeny: A, B nebo C (3 vlny = C).
Hlučnost dopravy je pro účastníky silničního provozu velice zatěžující. U vozidla pohybujícího se konstantní rychlostí 80 km/h je hluk valící se pneumatiky zpravidla větší než hluk motoru. Tato hlučnost se odvíjí od typu pneumatiky i silničního povrchu.



 

mtg etiq illus 03 hd f39 noise


Pneumatika třídy A má oproti pneumatice třídy B pouhou POLOVIČNÍ HLUČNOST (3).

Nové piktogramy

Nový evropský klasifikační systém bude také obsahovat:

QR kód

v pravém horním rohu štítku.
Načtením tohoto kódu si stáhnete více infomací o pneumatice. Kód je propojen s evropskou databází (EPREL), kde získáte všechny informace týkající se klasifikačního štítku a zároveň informační list produktu.

neige 613x202px

Symbol 3PMSF
3 Peaks Mountain Snow Flake (3 vrcholky hor se sněhovou vločkou)

Pneumatiky označené symbolem 3PMSF jako jediné zaručují skutečné zimní výkony, protože byly speciálně vyvinuty pro užití na sněhu a splnily všechny požadavky objektivního testování (4).

30 m(5)

Při rychlosti 50 km/h má zimní pneumatika v porovnání s letní pneumatikou v průměru o 30 m kratší brzdnou dráhu na zasněžené silnici(5).

montagne 613x202px

Symbol PŘILNAVOSTI NA LEDU
Brzdná vzdálenost na ledu

Pneumatika zajišťuje jediný kontakt mezi vozidlem a vozovkou a představuje tak klíčový prvek pro zachování bezpečnosti na zledovatělých vozovkách, se kterými se setkáváme například v severských zemích. Proto je nyní přilnavost na ledu zohledněna na klasifikačním štítku prostřednictvím nového piktogramu "přilnavosti na ledu", který zdůrazňuje kratší brzdnou dráhu těchto pneumatik na ledu.

1,4 m(6)

Při rychlosti 20 km/h má pneumatika se symbolem přilnavosti na ledu v porovnání s referenční celoroční pneumatikou brzdnou dráhu kratší minimálně o 1,4 m.(6)
Pneumatiky pro jízdu na ledu jsou určeny speciálně pro vozovky, na jejichž povrchu se vyskytuje led a ztvrdlý sníh, a měly by být používány pouze za velmi nepříznivých povětrnostních podmínek (například při nízkých teplotách). Jejich použití za méně nepříznivých povětrnostních podmínek (například za mokra či při vyšších teplotách) by mohlo mít za následek nedostatečný výkon, zejména pokud jde o přilnavost za mokra, ovladatelnost a opotřebení.

Co dalšího můžu udělat pro zvýšení palivové účinnosti a silniční bezpečnosti?

Spotřebu paliva a jízdní bezpečnost ovlivňuje také váš jízdní styl. Naštěstí existuje mnoho tipů, jak ho zdokonalit:

Ekologická jízda

je jedním z nich. Plynulá a šetrná jízda může výrazně přispět ke snížení spotřeby paliva. Více tipů a doporučení naleznete zde.

Brzdná vzdálenost

musí být vždy respektována. Dodržování bezpečné vzdálenosti vám umožňuje předvídat jízdní situace a zpomalit vaše vozidlo pomocí brzdění motorem. 

Tlak huštění pneumatik

musí být pravidelně kontrolován (zejména před dlouhou cestou), aby se optimalizovala palivová účinnost a přilnavost na mokru. Podívejte se zde, jak kontrolovat tlak vzduchu ve vašich pneumatikách.

Naplánujte

svou cestu dopředu a před cestou zkontrolujte provoz. Ušetříte tím čas i palivo! Zkuste si svou trasu naplánovat pomocí Via Michelin.

scott clark

Scott Clark, Michelin Executive Vice President, Automotive, Motorsport, Experiences, and Americas Regions - Member of the Group Executive Committee during MICHELIN e.PRIMACY live - Michelin Headquarters, Clermont-Ferrand, France - November 5th 2020 B) Jerome Cambier / MICHELIN

Scott Clark
Výkonný viceprezident MICHELIN

Oblast automobilového průmyslu, motoristického sportu a amerických regionů
Člen výkonného výboru Skupiny

Inovativní duch Michelinu

Cílem nepřetržitého inovování společnosti Michelin je poskytnout mobilitu, která je bezpečná, efektivní, dostupná všem a ekologičtější. Inovace je jádrem každé pneumatiky, kterou vyrábíme.


"Jak je patrné na první pohled, ekologické otázky představují ústřední bod našich strategických priorit. Aby Michelin rychleji snížil ekologickou stopu svých produktů, zavázal se, že do roku 2030 sníží ve všech svých továrnách emise CO2 o 50 % v porovnání s emisemi v roce 2010. Konečným cílem je do roku 2050 dosáhnout uhlíkové neutrality Skupiny Michelin. Michelin také pracuje na řešeních, která umožňují výrobu pneumatik z obnovitelných nebo recyklovaných materiálů, a přitom zvýší jejich výkony. Do roku 2030 bude energetická účinnost pneumatik MICHELIN o 20 % vyšší než energetická účinnost pneumatik vyrobených v roce 2010. Budujeme udržitelné zítřky!“

Najděte si správnou pneumatiku MICHELIN

Další články, které by vás mohly zajímat

Právní informace

(1) Úspora 150 litrů paliva (v ceně 1,15 € za litr) na vzdálenosti 40.000 km (vážený průměr). Výsledek se může lišit v závislosti na vozidle a jízdních podmínkách. Vlastnosti měřené v souladu s testovacími metodami stanovenými předpisem UN ECE R117.
(2) Brzdné vlastnosti při brzdění z rychlosti 80 km/h do 20 km/h, měřené v souladu s testovacími metodami stanovenými předpisem UN ECE R117.
(3) Hlučnost je měřena u vozidla jedoucího s vypnutým motorem rychlostí 80 km/h. Vlastnosti měřené v souladu s testovacími metodami stanovenými předpisem UN ECE R117.
(4) Test brzdné účinnosti v zimních podmínkách v souladu s metodami ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation – Evropská technická organizace pro pneumatiky a ráfky).
(5) Průměrný rozdíl v brzdné dráze zimní a letní pneumatiky. Brdzná dráha na zasněženém povrchu při brzdění z rychlosti 50 km/h do 0 km/h. TÜV SÜD testy uskutečněné v roce 2013 na pneumatikách s rozměrem 205/55 R16, při teplotě -5 °C.
(6) Brzdění na ledu z rychlosti 20 km/h do 5 km/h, měřeno v souladu s metodou testování stanovenou v normě ISO 19447.