Další tipy a doporučení
Tlak v pneumatikách
Tlak v pneumatikách
Tipy a rady ohledně vozidel
Pneumatika ztrácí určitou část tlaku přirozeným způsobem (obvykle cca 1 PSI (0,076 barů) za měsíc). Ztráta tlaku může být urychlena dalšími úniky, které mohou způsobovat:
• defekt
• ventil: ten musí být vyměněn vždy společně s pneumatikou.
• čepička ventilu: zásadní pro zajištění vzduchotěsnosti.
• disk kola: musí být vyčištěn při každé výměně pneumatiky.
• Dodržujte pokyny výrobce vozidla nebo pneumatik, zejména pokyny týkající se provozu vozidla (náklad, rychlost atd.).
• Tlak kontrolujte, když pneumatiky nejsou zahřáté (pneumatiky nebyly poslední 2 hodiny vystaveny jízdě, nebo ujely méně než 3 km nízkou rychlostí).
• Jsou-li pneumatiky během kontroly horké, přidejte k tlaku doporučenému výrobcem vozidla 4 až 5 PSI (0,3 bary). Kontrolu tlaku vzduchu v pneumatikách zopakujte, jakmile pneumatiky vychladnou.
• Nikdy nevyfukujte horkou pneumatiku.
• I když jsou pneumatiky nahuštěné dusíkem, musí být tlaky a celkový stav pneumatiky často kontrolovány.
Správně nahuštěná pneumatika zvyšuje bezpečnost, její provoz je úspornější a je šetrnější k životnímu prostředí.
Jak provést kontrolu tlaku v pneumatikách?
- Nasaďte pneuměřič na dřík ventilu na vaší pneumatice.
- Měrka „profoukne“ a zobrazí číslo odpovídající vnitřnímu tlaku v PSI.
- Z pneumatiky vychází syčivý zvuk. Tento malý únik by neměl výrazně ovlivnit tlak vzduchu v pneumatice, ledaže byste měrku drželi nasazenou příliš dlouho.
- Porovnejte naměřenou hodnotu PSI s doporučenou hodnotou PSI.
- Je-li PSI vyšší než doporučená hodnota, nechte vzduch unikat, dokud se měřená hodnota nesníží na doporučenou hodnotu. Je-li naměřená hodnota PSI nižší, je nutné pneumatiku dofouknout, dokud si hodnoty nebudou odpovídat.
Kde najdu doporučený tlak pro moje pneumatiky?
- V uživatelské příručce k vozidlu.
- Na štítku nalepeném na dveřích řidiče nebo na krytu palivové nádrže.
- Neřiďte se číslem uvedeným na bočnici vaší pneumatiky, jelikož toto číslo neuvádí tlak potřebný pro vaši pneumatiku.
O pneuměřičích
- V případě, že používáte pneuměřič na čerpací stanici, buďte obezřetní. Tyto pneuměřiče často nejsou spolehlivé.
- Zakupte si kvalitní pneuměřič a nechte si správný tlak zkontrolovat v odborném pneuservisu.
Správný tlak je důležitý
- Nedostatečně nebo nadměrně nahuštěné pneumatiky se opotřebí dříve, než byste očekávali, mají nižší přilnavost a vedou k vyšší spotřebě paliva. Pro zajištění bezpečnosti a dlouhé životnosti vašich pneumatik stačí jen pár minut měsíčně.
Udržováním správného tlaku ve vašich pneumatikách snížíte své provozní náklady. Nedostatečně nahuštěné pneumatiky mají větší sklon k přehřívání, vedou k vyšší spotřebě paliva a opotřebovávají se rychleji. Stejně tak nadměrné nahuštění pneumatik snižuje jejich životnost, přilnavost a může vést k problémům s řízením.
• OPOTŘEBENÍ
Pneumatika, která je podhuštěná o 20 %, vám bude sloužit o 20 % km méně. To představuje ztrátu 8 000 km u pneumatiky s kapacitou ujetí 40 000 km.
• SPOTŘEBA PALIVA A EMISE CO2.
Nízký tlak v pneumatikách zvyšuje jak spotřebu paliva, tak emise CO2.
Dusík: jaké výhody představuje?
Co je dusík?
Dusík je jednoduše suchý vzduch, ze kterého byl odebrán kyslík. Vzduch obsahuje cca 79 % dusíku.
Jak se dusík používá?
- Většina pneumatik je nahuštěných stlačeným vzduchem. Někteří prodejci pneumatik však začali pneumatiky plnit dusíkem.
- Dusík a stlačený vzduch lze míchat.
- Většinu pneumatik lze nahustit jak vzduchem, tak dusíkem, jsou-li dodrženy tlaky doporučené výrobcem vozidla.
Výhody:
Je-li kyslík nahrazen dusíkem, z vašich pneumatik uniká méně vzduchu a správný tlak ve vašich pneumatikách lze udržet po delší dobu.
Prohlídka pneumatik:
Bohužel existují další možné ZDROJE úniků (rozhraní pneumatika/ráfek, ventil, rozhraní ventil/ráfek a kolo), proto ani dusík, stejně jako vzduch, nepředstavuje záruku udržení požadovaného tlaku vzduchu v pneumatikách. Tlak a celkový stav pneumatik je nutné i nadále často hlídat
Ventil: co musím vědět?
Jaká je úloha ventilu?
-
Ventil zajišťuje udržení správného tlaku vzduchu v pneumatice.
- Brání vlhkosti v pronikání do pneumatiky.
- Čepička ventilu je zvláště důležitá, protože brání částicím prachu v ucpání ventilu. Doporučujeme používat vysoce kvalitní čepičky ventilů.
Stárnutí a škody
- Ventily se obvykle vyrábějí z pryže, která v průběhu času přirozeně stárne.
- Pryž se může poškodit při vysokých rychlostech a způsobit unikání vzduchu z vašich pneumatik.
Kdy si musím nechat vyměnit ventily?
Vyměnit ventil je doporučeno pokaždé, když měním pneumatiky.
Další tipy a doporučení