tyre wear indicator

Jak interpretovat indikátor opotřebení pneumatik?

Tipy a rady ohledně vozidel

Výběr správných pneumatik pro vaše vozidlo je zásadní pro bezpečnou jízdu.

Kromě toho jistota, že jsou tyto pneumatiky v dobrém stavu, je důležitou součástí údržby pro zajištění bezpečné jízdy. Při hodnocení stavu vašich pneumatik je potřeba zohlednit několik různých faktorů od známek opotřebení až po stav bočnice. Jedním z nejdůležitějších faktorů je však hloubka dezénu.

KONTROLNÍ BODY: HLAVNÍ ZNÁMKY OPOTŘEBENÍ

- Dezén, jehož hloubka je nižší než minimální povolená hloubka (1,6 mm u osobních vozidel)
- Viditelné trhliny, praskliny či řezy na bočnici pneumatiky
- Skvrny nebo ztráta zbarvení pneumatiky
- Neobvyklé výdutě či jinak deformované části bočnice, opotřebení vnější strany pneumatiky
- Vyčnívající či poškozené patní lanko
- Oddělený běhoun či jinak oddělené části pneumatiky 

Co je  indikátor opotřebení pneumatiky?

Indikátory opotřebení pneumatiky jsou značky rovnoměrně rozmístěné na běhounu, pomocí kterých můžete rozpoznat, do jaké hloubky je dezén sjetý. U pneumatik značky MICHELIN určených pro osobní vozidla je na pneumatikách vyražený panáček Michelin, pomocí kterého snadno rozpoznáte, kde se tyto indikátory opotřebení nachází. Tímto způsobem můžete při kontrole pneumatik rychle zjistit, zda není běhoun příliš opotřebený.

U nejnovějších pneumatik Michelin také můžete najít další moderní ukazatele opotřebení, jako například Wear2Check.

Jakmile jsou pneumatiky sjeté až na úroveň indikátoru opotřebení, znamená to, že opotřebení dosáhlo zákonem stanoveného limitu 1,6 mm a pneumatiky je nutné vyměnit. 

Jak můžu zkontrolovat hloubku dezénu pneumatiky pomocí indikátoru opotřebení běhounu?

Zaparkujte někde, kde budete mít snadný přístup ke svým pneumatikám, na rovném a volném prostranství s omezeným provozem, například před domem nebo na parkovišti. Vypněte motor a ujistěte se, že jste zatáhli ruční brzdu.

Najděte umístění indikátorů opotřebení pneumatik, abyste mohli zkontrolovat, zda jste nedosáhli zákonem stanoveného limitu hloubky dezénu. Je-li to nutné, použijte pro přesné změření aktuální hloubky dezénu hloubkoměr k tomu určený. Jedná se o jednoduchý nástroj určený k přeměření hloubky dezénu pneumatiky. V případě nerovnoměrného opotřebení proveďte kontrolu na několika místech po celé ploše pneumatiky. 

Když už provádíte kontrolu, využijte příležitost ke zkontrolování známek opotřebení pneumatik uvedených výše v seznamu kontrol. Opotřebení pneumatiky může mít několik různých forem, mimo jiné ve středové části a na izolovaných plochách.

Své pneumatiky byste měli také nechávat pravidelně kontrolovat u odborníka, který může zkontrolovat případné známky opotřebení jak vnitřní, tak vnější části.

Přečtěte si také náš článek o tom, jak kontrolovat běhoun svých pneumatik.  

Kdy vyměnit pneumatiky?

Ačkoli se může zdát jako dobrý nápad nechat pneumatiky vyměnit, jakmile vykazují známky opotřebení, a ještě před tím, než dosáhnou zákonem stanovené minimální hloubky dezénu, je toto řešení nákladné, zbytečné a má negativní dopad na životní prostředí. Značka Michelin v tomto směru neustále inovuje tak, aby nabízela pneumatiky, které lze bezpečně používat co nejdéle, až do dosažení zákonem stanoveného limitu opotřebení. Díky tomu, že jsou pneumatiky MICHELIN vyrobené tak, aby poskytovaly dlouhotrvající výkony, splňují nároky na vynikající životnost i výkony od prvního až do posledního ujetého kilometru.

Jakmile však hloubka dezénu pneumatiky dosáhne 1,6 mm, je důležité nechat ji co nejdříve vyměnit, aby se zabezpečila maximální jízdní bezpečnost a zároveň se dodržoval zákon. V případě jakýchkoli pochybností ohledně vašich pneumatik, nebo máte-li dojem, že se opotřebovávají příliš rychle, si je nezapomeňte nechat co nejdříve zkontrolovat odborníkem. 

Knowing when to replace your tires | Michelin Garage

Jaká jsou rizika jízdy s nízkou hloubkou dezénu?

Ačkoli je zcela normální, že se běhoun sjíždí a časem snižuje, tím, že jej budete pravidelně kontrolovat, si zajistíte ochranu před možnými problémy, zejména pokud zjistíte, že se pneumatiky opotřebovávají nepravidelně nebo příliš rychle.

Zbývá-li na vašich pneumatikách příliš málo vzorku, snižuje se jejich přilnavost k vozovce, což může ohrožovat vás i ostatní účastníky provozu. Problematické je to zejména při mokrém počasí, kdy potřebujete pro zachování kontroly nad vozidlem zajistit maximální ovladatelnost vašeho vozidla a minimalizovat riziko aquaplaningu.

Kromě toho, že jízda s opotřebenými pneumatikami je náročnější, jelikož vozidlo hůř sedí na vozovce, je jízda s dezénem nesplňujícím zákonem stanovené minimum 1,6 mm nelegální a můžete dostat pokutu.

Jaké jsou nejčastější příčiny předčasného opotřebení dezénu?

Důležité je zapamatovat si, že existuje mnoho různých typů opotřebení běhounu, které závisí na příčině. Dále uvádíme vyčerpávající přehled nejčastějších příčin a různých typů předčasného opotřebení dezénu:

• Podhuštěné pneumatiky: vytváří nepravidelné opotřebení pneumatiky na vnějších stranách 
• Přehuštěné pneumatiky: vytváří předčasné opotřebení středové části běhounu
• Nesprávně seřízený odklon kola: způsobuje sjíždění buď vnějšího, nebo vnitřního ramene

Pokud k tomu dochází, dojeďte do nejbližšího servisu a vyhledejte odbornou pomoc.

banner dealer locator

Najděte prodejnu pneumatik ve vašem okolí za pár vteřin

Hledat podle
Adresa, město nebo PSČ
Car
  • Car
  • Motorbike
Zjistit moji polohu
Vyhledat
5 největších měst v České Republice

Jak můžu zabránit opotřebení pneumatik a prodloužit jejich životnost?

Coby řidič máte poměrně velkou kontrolu nad tím, jak rychle se vaše pneumatiky budou opotřebovávat. Proto je důležité během jízdy pamatovat na několik důležitých faktorů, aby vám vaše pneumatiky vydržely co nejdéle.

Jeden z klíčových prvků je zajištění správného tlaku huštění s ohledem na nosnost doporučenou výrobcem vozidla, jelikož zatížení vozidla může vytvářet zbytečný a nadměrný tlak na vaše pneumatiky. Tato informace může být uvedena na krytu palivové nádrže, na štítku u dveří řidiče nebo v uživatelské příručce k vašemu vozidlu.

Během jízdy byste se měli vyhnout prudkému brzdění nebo rychlé akceleraci, včetně rychlého najíždění na překážky, které mohou mít dopad na stav vašich pneumatik, jako například do výmolů, na zpomalovací prahy a obrubníky. V neposlední řadě byste také měli pravidelně kontrolovat stav vašeho vozidla, ujistit se, že jsou vaše pneumatiky správně nahuštěné a také že máte v pořádku geometrii kol.

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů