Electric car range

Co všechno může mít vliv na dojezd elektrického vozidla?

Tipy a rady ohledně vozidel

Spotřeba energie vaší baterie nezávisí pouze na počtu ujetých kilometrů. Existují i další faktory, které mohou ovlivnit dojezd elektrického vozidla. Které faktory to jsou a jak mohou být některé z nich optimalizovány? O tom si povíme v tomto článku. 

Kapacita vaší baterie se v průběhu času snižuje

Baterie vašeho elektromobilu má určitý maximální dojezd, který se odvíjí od její kapacity. Ne každý ovšem ví, že tato kapacita postupem času klesá. Míra snižování kapacity může být různě významná v závislosti na značce a modelu vašeho automobilu.

Dobrou zprávou je, že může být zpomalena, pokud se budete vyhýbat každodennímu rychlému nabíjení nebo dlouhému vystavení vozidla přílišnému teplu nebo naopak chladu.

Okolní teplota má dopad na dojezd elektrického vozidla

Jízda v horkém nebo chladném počasí představuje jeden z faktorů, který ovlivňuje dojezd vašeho elektrického vozidla. Proč? Protože udržovat baterii a řidiče při optimální teplotě spotřebovává energii.

  • Za chladného počasí se energie používá k tomu, aby se pro vás udržela příjemná teplota v kabině a zabránilo se nefunkčnosti baterie kvůli nízké teplotě. 
  • Za horkého počasí naopak energii spotřebovává klimatizace, která ochlazuje vás, ale také baterii, aby se nepřehřála. 
Chladné počasí má vliv na dojezd elektrického vozidla.

Rychlost má dopad na dojezd elektromobilu

Čím větší je rychlost, tím více ovlivňuje dojezd elektrického vozidla. Je to kvůli tzv. "odporu prostředí", který víceméně závisí na aerodynamice vašeho vozidla. Je třeba si uvědomit, že tento jev není lineární: spolu s tím, jak se zvyšuje rychlost, se také zrychluje spotřeba paliva.

Naštěstí došlo k pokroku v designování elektrických vozidel, která jsou nyní aerodynamičtější, a proto na ně nepůsobí tak veliký odpor prostředí. Výrobci však stále optimalizují designy svých vozidel tak, aby byla méně masivní.

Valivý odpor může snížit dojezd elektrických vozidel

Valivý odpor představuje pro elektromobily klíčový element. Když se vaše pneumatika odvaluje po povrchu, vznikající tření vytváří odpor, pro jehož překonání je potřeba energie. Čím větší je odpor, tím více energie je na něj potřeba, a proto ovlivňuje dojezd vašeho elektrického vozidla. Proto pneumatika, která je optimalizována pro snížení valivého odporu, může zvýšit dojezd vašeho elektromobilu.

Valivý odpor a regenerativní brzdění

Elektrická vozidla jsou specifická tím, že díky regenerativnímu brzdovému systému mohou při brzdění obnovovat energii.

Pokud je však valivý odpor příliš vysoký, pneumatika spotřebuje část této energie, která by se měla přenést do baterie na její dobití. Proto je důležité, aby elektromobily byly vybavené pneumatikami s optimalizovaným valivým odporem.

Vyberte si pneumatiky, které zvyšují dojezd elektrického vozidla

michelin e primacy g1 0590 compositing jante v1 20201021 nj

Díky našim mnohaletým zkušenostem s inovacemi jsou všechny naše řady pneumatik vhodné pro elektromobily, protože mají optimalizovaný valivý odpor. Volba konkrétní řady pak závisí na typu užití vašich pneumatik.
Pokud je vaší prioritou dojezd elektrického vozidla, máme pro vás energeticky účinné pneumatiky speciálně vyvinuté pro tento účel: Michelin e.Primacy (letní pneumatika) a Michelin Pilot Sport EV.
 

Jestliže hledáte řešení do každého počasí, bude pro vás nejvhodnější Michelin CrossClimate 2

MICHELIN e.Primacy je energeticky účinná pneumatika, která zvyšuje dojezd elektrických vozidel. 

Pneumatiky, které snižují také dopad na životní prostředí

U pneumatik na elektrickém vozidle dochází k intenzivnějšímu oděru (emise částic z opotřebení vznikající v důsledku tření mezi vozovkou a pneumatikami) než na vozidle se spalovacím motorem, protože elektromobil je těžší.

Výběr správných pneumatik pro EV je proto prvořadý také pro životní prostředí. Kromě toho, že jsou pneumatiky MICHELIN optimalizovány, aby snižovaly valivý odpor a tím zvyšovaly dojezd elektrického vozidla, jsou také vyvinuty s ohledem na co nejnižší míru odírání. 

Podle studie ADAC uskutečněné v březnu 2022 (1), která porovnávala míru oděru u téměř stovky pneumatik, získal MICHELIN nejlepší hodnocení tohoto environmentálního aspektu. Prokázal o 28 %  méně emisí částic z opotřebení pneumatik a vozovky než konkurenční značky (2) se zachováním stejně vysokých výkonů.

Správný tlak huštění zlepšuje dojezd elektrického vozidla

Aby měl výběr správných pneumatik pozitivní dopad na výdrž baterie a životní prostředí, je nezbytné je udržovat při  správném tlaku huštění. Správná hodnota tlaku huštění je podmínkou poskytování výkonů, pro které byly pneumatiky vytvořeny, a proto pomůže zlepšit dojezd elektrického vozidla.

Tento doporučený tlak huštění (uvedený na dveřích řidiče a někdy na krytu palivové nádrže) umožňuje optimalizovaný valivý odpor, nižší míru oděru, větší bezpečnost a delší životnost pneumatiky.

Váš jízdní styl může ovlivnit dojezd elektromobilu

Jízdní styl představuje další faktor, který může ovlivnit spotřebu energie, ještě více u elektromobilu než u vozidla se spalovacím motorem. Například sportovní styl jízdy spotřebuje více energie.

Abyste šetřili co nejvíce energii baterie a zvýšili tak dojezd elektrického vozidla, zvolte předjímavý styl jízdy s plynulým brzděním a využívejte regenerativního brzdění. 

Sportovní jízda spotřebovává více energie, a proto snižuje dojezd elektrických vozidel

Povrch

Povrch, na kterém jezdíte, může také ovlivnit dojezd elektromobilu. Je zřejmé, že jízda v horách bude mít větší dopad na baterii než jízda na rovné silnici bez převýšení.

Na dálnici se doporučuje nejezdit příliš rychle, protože rychlost, jak bylo vysvětleno výše v souvislosti s odporem prostředí, urychluje spotřebu baterie. Vaše rychlost a vzdálenost, kterou můžete ujet, by měly být uzpůsobeny vzdálenosti k další nabíjecí stanici. 

PRÁVNÍ INFORMACE

(1) Oděr pneumatiky: opotřebení a dopad na životní prostředí / ADAC e.V. | 81360 Mnichov /prosinec 2021

(2) Interní výpočet založený na studii ADAC 2021, aktualizovaný v březnu 2022. Všechny testované řady pneumatik Michelin mají v průměru 95 g emisí částic na 1000 km ve srovnání s průměrem 122,3 g emisí na 1000 km u testovaných prémiových konkurentů, tj. o 28 % méně.

 

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů