electric car winter tyres

Potřebují elektromobily zimní pneumatiky?

Tipy a rady ohledně vozidel

Při výběru pneumatik je vždy nutné zohlednit specifika elektromobilů. Platí to však také pro zimní pneumatiky? Jsou zimní pneumatiky pro tento typ vozidel povinné? Potřebují elektromobily speciální zimní pneumatiky? Jaké jsou nejlepší zimní pneumatiky pro elektromobily? Které pneumatiky MICHELIN zaručují elektromobilům bezpečnost, ekologický provoz a komfort v zimě? Pro odpovědi na vaše otázky ohledně zimních pneumatik pro elektromobily čtěte dál. 

Jaký je rozdíl mezi pneumatikami pro elektromobily a pneumatikami pro vozidla s jiným typem pohonu?

Při vývoji elektrických pneumatik musíme vzít v potaz rozdíly mezi vozidly s elektrickým či jiným typem pohonu (vozidla se spalovacími motory). Podle typu vozidla, chování řidiče, prostředí a stavu silnic se výkonnost pneumatiky může u elektrických vozidel a vozidel s klasickým typem pohonu lišit.
Elektrická vozidla mají těžkou baterii, a proto na nich musí být namontované pneumatiky, které zvládnou mimořádné zatížení. Tím, že baterie elektromobilu uchovává energii, poskytuje elektrický motor okamžitý krouticí moment… a tichý chod! Jakmile u elektromobilu sešlápnete pedál akcelerace, okamžitě se dostanete na 100 % výkonu vozidla. To znamená, že přenosy hmotnosti jsou prudší a daleko intenzivnější než u vozidel se spalovacími motory, což má dopad na opotřebení pneumatik.

Další faktor, kterým se pneumatiky pro elektromobily liší od vozidel s klasickým pohonem, je hlučnost. Bez hluku spalovacího motoru je u elektromobilů hlučnost, kterou vydávají pneumatiky při kontaktu s vozovkou, daleko zřetelnější. Výrobci proto musí nabízet pneumatiky, které budou daleko tišší. Díky tomu se snižuje hlučnost vnímaná uvnitř vozidla.

Existují však pneumatiky, které lze použít na obou typech vozidel, jak na elektrických, tak na vozidlech s klasickým pohonem.

Potřebují elektromobily zimní pneumatiky? 

Ačkoli se elektromobily od vozidel s klasickým pohonem liší, požadavky kladené na pneumatiky, jakmile teploty trvale klesnou pod 7 stupňů Celsia, jsou stejné. Další důležitý faktor, který je u zimních pneumatik potřeba zvážit, je bezpečnost vás i vašich spolucestujících. Nejlepší zimní pneumatiky pro elektromobily si dokáží zachovat pružnost, a tím zkrátit vaši brzdnou dráhu o více než polovinu.

Pokud hledáte výkonné zimní pneumatiky, vynikající volbou pro zimní obutí vašeho elektromobilu budou pneumatiky MICHELIN Pilot Alpin 5, MICHELIN Pilot Alpin 5 SUVMICHELIN Pilot Alpin PA4. Tyto pneumatiky byly navrženy a homologovány výrobci prémiových vozidel, poskytují dlouhodobou kontrolu nad vozidlem a přilnavost na sněhu, na mokrých i suchých vozovkách. Jsou vyvinuty tak, aby zajistily kratší brzdnou dráhu na zimních vozovkách, snižovaly svůj dopad na spotřebu energie díky nižšímu valivému odporu a přinesly vám a vašemu elektromobilu více svobody. Také zohledňují vyšší hmotnost a krouticí moment elektromobilů, nabízí maximální odolnost proti opotřebení (1), včetně všech důležitých bezpečnostních vlastností.

Pro „menší“ elektromobily, jako jsou například BMW i3 nebo Renault Zoé, se můžete v náročných zimních podmínkách spolehnout na model MICHELIN Alpin 6. Tato pneumatika dosáhla velmi dobrého hodnocení od testujících organizací, jako je například ADAC, a přispěla k tomu, že MICHELIN získal v letech 2021 a 2020 od časopisu Autobild ocenění udělované výrobcům zimních pneumatik. Zajistí vám dlouhotrvající brzdné výkony a záběr na sněhu (2).

Na elektromobily můžete namontovat také MICHELIN CrossClimate², evropského šampiona v kategorii celoročních pneumatik (3). S pneumatikami MICHELIN CrossClimate² ušetříte čas i peníze a bezpečně s nimi po celý rok dojedete kamkoli a v jakémkoli počasí. 2. generace, pneumatika MICHELIN CrossClimate², již získala homologaci pro vozidla s plně elektrickým pohonem, jako je například Volvo XC40. K dispozici je také pro Renault Zoé, BMW i3, Volkswagen ID4 a v průběhu roku 2022 bude dostupná také pro Volkswagen ID3.

Do náročnějších zimních podmínek jsou skvělou volbou pneumatiky MICHELIN X-ICE SNOW nebo hrotované zimní pneumatiky MICHELIN X-ICE NORTH 4. Pneumatika MICHELIN X-Ice North 4 byla navržena pro nejvyšší úroveň ovladatelnosti na ledě. Díky technologicky propracovaným hrotům poskytuje tato řada pneumatik lepší brzdný výkon a přilnavost na ledě. Byla vyvinuta pro prvotřídní brzdění a akceleraci na sněhu a pro lepší valivý odpor než pneumatika předešlé generace (4).  Díky matematickému algoritmu použitému pro určení přesného rozmístění hrotů je hlučnost této pneumatiky  příznivě nízká. Je-li pro vás hlučnost překážkou a záleží vám na komfortu, bude pro vás lepší volbou zimní pneumatika bez hrotů. 

Proč si vybrat zimní pneumatiky pro elektromobily MICHELIN?

Michelin navrhuje zimní pneumatiky nejvyššího standardu pro všechna vozidla. Elektromobily mohou klást větší nároky na pneumatiky ve 3 klíčových oblastech: opotřebení, dojezd, hlučnost; Michelin má širokou nabídku zimních pneumatik vyhovujících těmto specifickým požadavkům a současně schopných zajistit mobilitu a bezpečnost v zimě. Z nejlepší nabídky zimních pneumatik MICHELIN pro elektromobily si určitě vybere každý.

MICHELIN’s best winter tyres for electric cars
  • Opotřebení. Zimní pneumatiky Michelin se již dlouho těší reputaci pneumatik s dlouhou životností, a totéž platí také pro naše nejnovější modely: řady pneumatik MICHELIN X-ICE SNOW, MICHELIN X-ICE NORTH 4, MICHELIN Pilot Alpin 5.  Protože jsou elektromobily těžší, obsahuje již nyní nabídka Michelin velké množství rozměrů zimních pneumatik s vyšší nosností.
  • Dojezd. Již přes 3 dekády je Michelin průkopníkem v technologii nízkého valivého odporu. MICHELIN GreenX, první úsporná pneumatika, byla uvedena na trh v roce 1992. Od té doby Michelin i nadále pracuje na snižování valivého odporu svých pneumatik.  Výsledkem jsou například pneumatiky MICHELIN X-Ice Snow, jejichž valivý odpor byl ve srovnání s pneumatikami předešlé generace snížen o 9 % (5).
  • Hlučnost.  Řady zimních pneumatik MICHELIN využívají technologii Piano pro snížení hlučnosti pneumatik.  MICHELIN X-Ice Snow, MICHELIN X-Ice North 4, MICHELIN Pilot Alpin a MICHELIN Latitude Alpin se vyznačují velmi nízkou hlučností.  Proto představují ideální volbu pro elektromobily.

 

Souhrnně platí, že Michelin má v současné době silné portfolio zimních pneumatik, ze kterého si vyberou všichni spotřebitelé a majitelé elektromobilů. 

Jak vybrat správné zimní pneumatiky pro elektromobil?

S výběrem nejlepších zimních pneumatik pro elektromobily je to stejné jako s výběrem zimních pneumatik pro vozidlo s jiným než elektrickým pohonem.  Musíte zvážit výkonnost pneumatiky na sněhu a ledu (např. záběr, brzdění), dostupnost pneumatiky, záruku, cenu atd. Další faktory, které při výběru zimních pneumatik pro elektromobil nesmíte opomenout, jsou: dojezd, hmotnost, krouticí moment a hlučnost, jak již bylo uvedeno výše. 

Řídíte-li elektromobil a hledáte, jak zvýšit celkový dojezd vašeho vozidla, pak pro vás bude nejlepší zvolit některé ze zimních pneumatik pro elektromobily MICHELIN s nejnižším valivým odporem. Elektromobily jsou těžší než vozidla s klasickým pohonem. To znamená, že musíte zvolit pneumatiku, která unese vyšší zátěž vozidla.  Tuto informaci najdete v uživatelské příručce k vašemu vozidlu, nebo na nálepce s údaji o pneumatikách, kterou najdete na straně dveří řidiče vašeho vozidla. Elektromobily se kromě toho oproti vozidlům s klasickým pohonem vyznačují vyšším krouticím momentem a silnější akcelerací, která může zrychlovat opotřebení vašich pneumatik. Chcete-li, aby vám vaše zimní pneumatiky dobře sloužily mnoho sezón, vyberte si jedny ze zimních pneumatik Michelin, které vašemu elektromobilu zajistí dlouhotrvající výkony.  

Pneumatiky mají výrazný dopad na chování vozidla, proto je důležité najít pro váš elektromobil ty nejlepší zimní pneumatiky . Bez ohledu na to, jaké vozidlo řídíte, může být jízda v zimě poměrně zrádná. Proto je nutné zvolit prémiové zimní pneumatiky, které vám zaručí vynikající vlastnosti na sněhu, bezpečnost a mobilitu. Zimní pneumatiky jsou vyvinuté tak, aby zajišťovaly spolehlivé výkony v široké škále zimních podmínek, jako jsou mokré silnice a vozovky pokryté sněhem, sněhovou břečkou či ledem. Zároveň zvyšují přilnavost vašeho vozidla a jeho výkony v těchto podmínkách, stejně tak jako bezpečnost díky kratší brzdné dráze. Proto lze souhrnně říci, že správné zimní pneumatiky pro elektromobil mohou být stejné jako pro vozidlo s jiným typem pohonu. 

Jak můžu chránit pneumatiky svého elektromobilu?

„Stejně jako u jakýchkoli jiných pneumatik můžete své pneumatiky pro elektromobily chránit, a tím také optimalizovat jejich životnost, dvěma způsoby: prostřednictvím údržby a stylu jízdy.

Údržba pneumatik pro elektromobily vyžaduje kontrolu tlaku huštění, nastavení geometrie kol a míry opotřebení.

Výrazný faktor, který ovlivňuje průměrnou vzdálenost, kterou elektromobil dokáže ujet, představuje tlak huštění pneumatik elektromobilu. Jízda s podhuštěnými zimními pneumatikami způsobuje nadměrnou spotřebu elektřiny, protože takové pneumatiky vyžadují k valení větší množství energie. Nemluvě o tom, že nesprávně nahuštěné zimní pneumatiky se předčasně opotřebovávají. Nezapomeňte, že každý výrobce umísťuje do vozidla nálepku, na které je uveden doporučený tlak huštění pro konkrétní rozměry pneumatik. Další doporučené hodnoty tlaku huštění, které je nutné zkontrolovat, zohledňují, zda je vozidlo naložené či nikoli.

Ekologická jízda je pojem, se kterým se v poslední době setkáváme čím dál častěji, a to z velmi dobrých důvodů. Správný styl jízdy nejen že snižuje spotřebu energie a maximalizuje dojezd elektromobilu, ale také optimalizuje vlastnosti a výkony jeho pneumatik.

Proto je styl jízdy velmi důležitý faktor. Využívejte plynulou akceleraci a jemné, regenerativní brzdění. Do zatáček najíždějte opatrně. To je nejlepší způsob, jak prodloužit dojezd baterie a také životnost pneumatik vašeho elektromobilu. “

Existují zvláštní doporučení, jak řídit v zimě elektromobil? 

Drive safely in winter with the best winter tyres for electric cars

První skutečnost, kterou je nutné zohlednit, je to, že kvůli baterii jsou elektromobily obvykle těžší než klasická vozidla. Za předpokladu jízdy na stejné vozovce se stejnými pneumatikami platí, že těžší objekt potřebuje obvykle na zpomalení více času. To platí zejména pro jízdu na zimních vozovkách, které mohou být pokryty ledem a sněhem. Řidiči elektromobilů by měli udržovat delší vzdálenost od vozidla jedoucího před nimi, aby si zajistili delší brzdnou dráhu a delší čas nutný k zastavení. Pomoci vám samozřejmě mohou také některé z nejlepších zimních pneumatik pro elektromobily, jako je pneumatika MICHELIN® X-Ice SNOW, která je navržena pro kratší brzdnou dráhu.

Elektromobily také pracují s vysokým krouticím momentem, proto může snáze dojít k prokluzu pneumatik. Kontrolu nad vozidlem si můžete udržet pomocí pozvolné akcelerace a plynulého ovládání volantu. Prudké pohyby naopak riziko prokluzování pneumatik zvyšují. Pro udržení nebo dokonce zvýšení vaší jistoty při řízení elektrických vozidel v zimě je třeba si osvojit a uplatňovat plynulou akceleraci a řízení.

Ve většině případů jsou elektromobily vybaveny odlišnými systémy regenerativního brzdění (regenerace). Po zvednutí nohy z pedálu akcelerace může vozidlo zpomalit rychleji, v tom případě se baterie bude také dobíjet rychleji, nebo zpomalit plynuleji, přičemž baterie se tak rychle nedobije. Pokud zvolíte prudší režim regenerace, bude fungovat tak trochu jako brzdy. Na kluzkém povrchu může příliš prudké zabrzdění způsobit ztrátu kontroly nad vozidlem. Toto je obzvlášť důležité mít na paměti při jízdě do zatáček nebo při vybočování z přímého směru. Zpomalovat byste měli vždy postupně a v okamžiku, kdy jedete rovně. Pro podrobnější informace o brzdění v zatáčkách si přečtěte a prohlédněte naše tipy pro bezpečnou jízdu v zimě.

Kde si nechat provést servis zimních pneumatik pro elektromobily?

Doporučujeme vám kontaktovat svého prodejce pneumatik a zjistit, zda  disponuje techniky, kteří jsou experti na elektromobily, a správným vybavením. Kterýkoli prodejce pneumatik Michelin nebo prodejce, u kterého jste si zakoupili svůj elektromobil, by vám měl být schopen pomoci.

Máte prázdnou pneumatiku? I když je technicky možné namontovat si rezervní pneumatiku doma, snadnější, bezpečnější a daleko rychlejší je nechat si pneumatiky nasadit odborníkem. Ujistěte se, že cestujete se správnou nouzovou výbavou. 

map search desktop

Najděte prodejnu pneumatik ve vašem okolí za pár vteřin

Hledat podle
Adresa, město nebo PSČ
Car
  • Car
  • Motorbike
Zjistit moji polohu
Vyhledat
5 největších měst v České Republice

Právní informace

(1) Externí testy, které na žádost společnosti Michelin uskutečnilo testovací centrum DEKRA v březnu a dubnu 2018 na pneumatikách CONTINENTAL WinterContact TS850P, DUNLOP WinterSport5, GOODYEAR UltraGrip Performance Gen 1, PIRELLI Winter SottoZero3 a Nokian WRA4 s rozměrem 225/40R18, které byly obuté na vozu Volkswagen Golf VII.  A externí testy, které na žádost společnosti Michelin uskutečnilo testovací centrum DEKRA v únoru a březnu 2019 na pneumatikách CONTINENTAL WinterContact TS850P a CONTINENTAL WinterContact TS860S s rozměrem 235/45R18, které byly obuté na vozu Volkswagen Passat.  Testy valivého odporu uskutečněné v roce 2018 organizací TÜV SÜD u pneumatik s rozměrem 225/40 R18 92V XL sloužily ke srovnávacím testům s pneumatikami MICHELIN Pilot Alpin 5 a MICHELIN Pilot Alpin 4, které interně uskutečnila společnost Michelin v souladu s nařízením R117.

 

(2) Testy brzdných vlastností na sněhu a mokru, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila organizace TÜV SÜD Product Service od prosince 2017 do ledna 2018 na pneumatikách s rozměrem 205/55 R16 91H obutých na voze Volkswagen Golf 7. Testy porovnávaly pneumatiku MICHELIN Alpin 6 a MICHELIN Alpin 5. Opotřebenými pneumatikami se rozumí pneumatiky opotřebené na stroji (broušené) do hloubky indikátoru opotřebení, v souladu s evropským nařízením ECE R30r03f. Za všech okolností je třeba respektovat platnou místní legislativu týkající se zimních pneumatik.

 

(3) Vyváženost výkonů – Vyváženost výkonů prokázána testy uskutečněnými v roce 2020 a 2021, které prověřovaly brzdné vlastnosti na suchu, brzdné vlastnosti na mokru (nová a opotřebená), brzdné vlastnosti na sněhu (nová a opotřebená), záběr na sněhu (nová a opotřebená), valivý odpor, životnost – detaily výsledků testů viz právní informace a, b, c, d, e, f. MICHELIN CrossClimate 2 se v 9 testech umístila na 6 vedoucích pozicích.
(a) Testy brzdných vlastností na sněhu – Testy brzdných vlastností na sněhu, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila v únoru 2021 organizace TÜV SÜD Product Service na pneumatikách (nových a strojově opotřebených do 2 mm) s rozměrem 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7, které brzdilo z rychlosti 30 km/h do 10 km/h. Testy porovnávaly pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (nové: 100 % - opotřebené: 100 %) s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (nové: 95 % - opotřebené: 88,1 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nové: 92,4 % - opotřebené: 70,9 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (nové: 99,5 % - opotřebené: 96,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nové: 97,6 % - opotřebené: 94,1%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nové: 81,9 % - opotřebené: 77,0 %).

(b) Testy záběru na sněhu – Testy záběru na sněhu, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila v únoru 2021 organizace TÜV SÜD Product Service na pneumatikách (nových a strojově opotřebených do 2 mm) s rozměrem 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7. Testy porovnávaly pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (nové: 100 % - opotřebené: 100 %) s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (nové: 95,1 % - opotřebené: 87,5 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nové: 84,6 % - opotřebené: 65,2 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (nové: 95,6 % - opotřebené: 91,9 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nové: 94,6 % - opotřebené: 90,6%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nové: 72,0 % - opotřebené: 54,2 %).
(c) Testy brzdných vlastností na mokru – Testy brzdných vlastností na mokru, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila v říjnu 2020 až dubnu 2021 organizace TÜV SÜD Product Service na pneumatikách (nových a strojově opotřebených do hloubky indikátoru opotřebení v souladu s evropským nařízením ECE R30r03f) s rozměrem 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7, které brzdilo z rychlosti 80 km/h do 20 km/h. Testy porovnávaly pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (nové: 100 % - opotřebené: 100 %) s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (nové: 98,2 % - opotřebené: 101,1 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (nové: 103,2 % - opotřebené: 99,5 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (nové: 94,9 % - opotřebené: 96,1 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (nové: 95 % - opotřebené: 93,5%); PIRELLI Cinturato All Season Plus (nové: 96,7 % - opotřebené: 89 %).

(d) Testy brzdných vlastností na suchu – Testy brzdných vlastností na suchu, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila v únoru 2021 organizace TÜV SÜD Product Service na pneumatikách s rozměrem 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7, které brzdilo z rychlosti 100 km/h do úplného zastavení. Testy porovnávaly pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) s pneumatikami MICHELIN CrossClimate + (96,2 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (98,1 %); CONTINENTAL AllSeasonContact (92,4 %); GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (89,9 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (89,4 %).
(e) Životnost – Testy životnosti, které na žádost společnosti Michelin uskutečnilo v prosinci 2020 testovací centrum DEKRA na pneumatikách s rozměrem 205/55 R16 94V XL obutých na vozidle VW Golf 7. Testy porovnávaly pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (100 %) s pneumatikami CONTINENTAL AllSeasonContact (100,8 %) a GOODYEAR Vector 4Seasons Gen-3 (108,4 %); BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (69,7 %); PIRELLI Cinturato All Season Plus (96,9 %). Test životnosti v průměrném reálném užití (D50) na vzdálenosti 14.460 km a s odhadovanou životností při hloubce běhounu 1,6 mm.
(f) Valivý odpor – Testy valivého odporu, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila v srpnu 2020 společnost Applus Idiada u pneumatik s rozměrem 205/55 R16 94V XL. Testy prováděné na stroji porovnávaly pneumatiku MICHELIN CrossClimate 2 (7,30 kg/t) v porovnání s pneumatikou MICHELIN CrossClimate + (8,20 kg/t). Na ekologičnost má vliv také jízdní styl, vozidlo a tlak huštění pneumatik.
Výsledky se mohou lišit v závislosti na silnici a povětrnostních podmínkách.

 

(4) Na základě interních testů uskutečněných Michelinem v technologickém centru v Ladoux (Clermont-Ferrand) v době od srpna 2016 do listopadu 2017 na pneumatikách 205/55R16 X-Ice North 3 a 205/55R16 X-Ice North 4.

(5) Snížení valivého odporu o 9 % bylo prokázáno interními studiemi uskutečněnými v technologickém centrum v Ladoux (Clermont-Ferrand, Francie) v srpnu 2019 až v lednu 2020, které srovnávaly pneumatiku MICHELIN X-Ice SNOW s pneumatikou MICHELIN X-ICE Xi3, rozměr 195/65R15, v souladu s ISO 28580 při rychlosti 80 km/h.

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů