
Jak nasadit rezervní pneumatiku?
Jak nasadit rezervní pneumatiku?
Vyfouknutá pneumatika je bohužel situace, se kterou se dříve či později setká každý řidič. Proto je důležité přesně vědět, jak náhradní pneumatiku namontovat, když vás zaskočí defekt, a jak zajistit, abyste měli veškeré nářadí nutné pro rychlou výměnu pneumatiky a mohli co nejdříve pokračovat v jízdě.
Výměna pneumatiky není naštěstí nic náročného, pokud víte, jak postupovat. Nyní si ukážeme několik jednoduchých kroků, pomocí kterých prázdnou pneumatiku vyřešíte, a odpovíme vám na některé nejčastější otázky ohledně výměny vyfouknuté pneumatiky.
Než se vydáte na jakoukoli cestu, vždy se musíte ujistit, zda s sebou máte vše potřebné pro případnou montáž rezervní pneumatiky. Většina tohoto nářadí by měla být povinnou výbavou vašeho vozidla, ale do odkládací přihrádky si můžete připravit také další užitečné pomůcky, například baterku nebo sadu pro opravu defektu.
Jakmile zjistíte, že vaše vozidlo má defekt, zpomalte a zamezte jakýmkoli prudkým pohybům. Najděte si rovný úsek vozovky s rovným povrchem, například parkoviště, nebo v případě potřeby zpevněnou část krajnice poskytující dostatek prostoru pro bezpečný pohyb kolem vozidla.
Zapamatujte si, že na vozidle smíte pracovat pouze na bezpečném místě, kde je zastavení a výměna pneumatiky povolená, a že vozidlo musí stát na stabilním povrchu. Ujistěte se, že ostatní řidiči budou upozorněni na to, že měníte pneumatiku, zapnutím výstražného signálu, zejména pokud jste zastavili vedle rušné ulice s hustým provozem. Nezapomeňte si obléci reflexní vestu či bundu, a máte-li reflexní výstražný trojúhelník, umístěte jej také několik metrů od vašeho vozidla.
Máte-li klíny pro zajištění kol, podložte jimi pneumatiky umístěné proti vyfouknuté pneumatice, aby se vaše vozidlo nechtěně nerozjelo (např. je-li prázdná pneumatika vzadu, podložte klíny přední kola). Kola musí být podložena, parkovací brzda zatažená a musí být zařazený převodový stupeň (nebo poloha P u automatické převodovky), aby se vozidlo nemohlo rozjet.
Vyndejte si z vozidla zvedák a křížový klíč na matice kol a v uživatelské příručce ověřte, zda se na vaše vozidlo nevztahují určité specifické informace. Najděte rezervní pneumatiku. Obvykle bývá uložena v přihrádce v podlaze zavazadlového prostoru. Zkontrolujte, že je řádně nahuštěná. Máte-li bezpečné místo, kam pneumatiku uložit, například na travnatou plochu vedle vozidla, vyndejte rezervní pneumatiku a opatrně ji na toto místo položte.
Je-li vaše pneumatika vybavena krytem náboje kola nebo ozdobnou poklicí, která zakrývá matice, sejměte je pomocí ploché strany vašeho klíče. Všechny sejmuté díly odložte stranou.
Pomocí křížového klíče povolte matice kola. Matice jsou umístěny hned pod krytem náboje kola. Obvykle jsou kulaté nebo šestihranné a povolit je lze tlakem a otáčením proti směru hodinových ručiček. Matice zcela nesundávejte. Povolte je pouze o cca ½–¼ otáčky, aby se uvolnily.
Umístěte zvedák pod rám vozidla blízko prázdné pneumatiky – možná si všimnete, že na spodním lemu vozidla se nachází světlejší kovové místo vyhrazené pro umístění zvedáku. Případné podrobnosti, pomocí kterých se vyhnete poškození vozidla, najdete v uživatelské příručce.
Jakmile budete mít zvedák nachystaný, otáčejte klikou ve směru hodinových ručiček, dokud nebude prázdná pneumatika několik centimetrů nad zemí. Kliku zvedáku umístěte pod vozidlo, abyste o ni nezakopli, a nikdy neumísťujte žádnou část vašeho těla pod vozidlo zvednuté pomocí zvedáku.
Nyní pokračujte v povolování matic, dokud je nebudete moci zcela sejmout, a sejmuté matice odložte stranou na bezpečné místo.
Uchopte pneumatiku a mírným tahem ji sejměte z náboje. Odložte ji stranou tak, aby se neodkutálela.
Vezměte rezervní pneumatiku a vyrovnejte ji se šrouby kola, poté ji mírně zatlačte, dokud se konce šroubů neobjeví v ráfku. Nasaďte zpět matice a všechny je ručně utáhněte a poté zkontrolujte, zda jsou řádně zajištěné.
Spusťte zvedák dolů tak, aby se nová pneumatika dotkla země, ale zatím ne tak, aby na ní spočívala celá váha vozidla. Pomocí křížového klíče co nejpevněji utáhněte matice.
Spusťte vozidlo zcela dolů a vyjměte zvedák. Poté znovu zkontrolujte utažení matic.
Je-li možné použít kryt náboje z vaší prázdné pneumatiky na vaší rezervní pneumatice, nasaďte jej. Jinak si kryt náboje uložte, aby se vám neztratil.
Prázdnou pneumatiku uložte do prostoru po rezervní pneumatice a zkontrolujte, zda jste na místě nezapomněli žádnou výbavu.
Zapamatujte si, že tlak ve vaší rezervní pneumatice musí být dostatečný, aby jízda s ní byla bezpečná. Máte-li jakékoli pochybnosti, kontaktujte asistenční službu. Ta může provést montáž vaší rezervní pneumatiky a zajistit vám bezpečný dojezd do nejbližšího servisu pro zhodnocení závady.
Většina typů rezervních pneumatik není určena pro dlouhou jízdu, zejména při vysokých rychlostech. Některé modely vozidel mohou mít prostor pouze pro menší rezervní pneumatiku, se kterou nelze jet rychlostí vyšší než 80 km/hod, jelikož poskytuje nižší trakci a nevykazuje potřebné vlastnosti při nepříznivém počasí. Také nezapomeňte na to, že vaše rezervní pneumatika může být určena pro jinou sezónu než ostatní pneumatiky namontované na vašem voze.
Po nasazení rezervní pneumatiky navštivte co nejdřív odborný pneuservis, kde zkontrolují, zda je kolo v pořádku, a provedou kontrolu poškozené pneumatiky. Je-li rezervní pneumatika určena k dočasnému použití, k dojezdu nebo je menší než ostatní kola, je nutné dodržovat omezení popsaná v uživatelské příručce k vašemu vozidlu. V zásadě však platí, že je nutné nechat si kolo co nejdříve zkontrolovat v servisu, kde jej mechanik důkladně prohlédne a vyfouknutou pneumatiku nahradí za novou.
Důrazně doporučujeme nechat si pneumatiky vyměnit po 10 letech. Pokud si však i před uplynutím této doby všimnete, že je pneumatika poškozená, nebo že je opotřebená až k indikátorům opotřebení, je nutné ji vyměnit.
Obecně platí, že byste si měli nechat pneumatiky zkontrolovat vždy po 5–6 letech.
Pokud máte zkušenosti a jste šikovní, můžete propíchnutou pneumatiku vyměnit za rezervní pneumatiku do 30 minut. Výměnu však určitě neuspěchejte a každý krok provádějte pečlivě a bezpečně. Také tlak v rezervní pneumatice musí mít správnou hodnotu. Tlak v rezervní pneumatice je důležité pravidelně kontrolovat při každé bezpečnostní kontrole u odborníka. Máte-li jakékoli pochybnosti, může být lepší si výměnu pneumatiky natrénovat na bezpečném místě, například když parkujete před svým domem.
Než se kamkoli vydáte, vždy se musíte ujistit, zda máte s sebou veškeré nářadí potřebné pro případnou montáž rezervní pneumatiky. Většina tohoto nářadí by měla být povinnou výbavou vašeho vozidla, ale do odkládací přihrádky si můžete připravit také další užitečné pomůcky, například baterku nebo sadu pro opravu defektu.