Tipy a rady ohledně vozidel
Za určitých podmínek může dojít k většímu či menšímu poškození bočnice pneumatiky. O jaký typ poškození se jedná? Kdy k němu dochází? Jak postupovat? Jak je možné mu předejít? Odpovědi na všechny tyto otázky najdete v tomto článku.
K jakým typům poškození bočnice pneumatiky dochází?
Existuje 6 hlavních kategorií poškození bočnice pneumatiky:
1 - Škrábance a vrypy na bočnici
Na bočnici vašich pneumatik se mohou objevit také škrábance. Pokud jich je mnoho nebo jsou velké, měli byste si nechat pneumatiky zkontrolovat u odborníka.
2 - Řez v bočnici pneumatiky
Řez v bočnici pneumatiky může mít různě velikou hloubku.
Z toho pak vyplývá případná závažnost proříznutí. Pro laika je však těžké zjistit přesnou hloubku řezu.
- Je-li řez hluboký, mohlo dojít k poškození vrstvy kostry, která se nachází pod běhounem a pomáhá udržovat správný tlak vzduchu v pneumatice. V případě poškození kostry hrozí riziko náhlé ztráty tlaku huštění. V tomto případě již nelze pneumatiku opravit a je nutné ji vyměnit.
- Není-li řez hluboký, nemusí představovat bezprostřední nebezpečí, ale v případě zhoršení by mohl ohrozit vaši bezpečnost
Je nutné si uvědomit, že k tomuto typu poškození může dojít jak na vnitřní bočnici (proto nebude vidět při běžné kontrole vozidla), tak na vnější bočnici pneumatiky.
Z tohoto důvodu vždy, když přejedete nějaké špičaté či ostré předměty (např. ostré kamení), doporučujeme nechat si pneumatiky zkontrolovat, abyste se ujistili, že nedošlo k jejich prořezání.
3 - Vydutí a vybouleninyna bočnici pneumatiky
„Když vozidlo najede na obrubník, ať již v přímém směru nebo pod určitým úhlem, případně do výmolu, může na bočnici pneumatiky vzniknout vyboulenina.
Ta vypadá jako bublina, která se vytvoří na bočnici pneumatiky.
Pravděpodobně se jedná o nejvíc znepokojivý příznak, jelikož vyboulenina na bočnici představuje skutečné nebezpečí.“
Proč je vyboulenina na pneumatice nebezpečná?
Pokud najedete do výmolu, může také vzniknout vyboulenina na bočnici vaší pneumatiky. Proto jakmile výmol na vozovce zpozorujete, snažte se mu vyhnout!
Pokud najedete na obrubník nebo do výmolu, měli byste si nechat zkontrolovat své pneumatiky, abyste se ujistili, že nedošlo k jejich poškození.
Proč je vyboulenina na pneumatice nebezpečná?
To, že se na bočnici pneumatiky objevila vyboulenina, znamená, že došlo k propíchnutí vrstvy koruny pod běhounem. Pokud by tato vyboulenina praskla, došlo by k rychlé ztrátě tlaku huštění. Jestliže by k tomu došlo při vysoké rychlosti, například na dálnici, náhlý únik vzduchu z vaší pneumatiky by mohl způsobit naprostou ztrátu kontroly nad vaším vozidlem, a tím i nehodu.
Stejně jako v případě řezů, i vyboulenina se může vytvořit jak na vnější, tak na vnitřní straně vaší pneumatiky. To znamená, že při běžné vnější kontrole vozidla nemusí být vyboulenina na první pohled viditelná. Jakmile se však na pneumatice vytvoří vyboulenina, začnete většinou pociťovat také neobvyklé vibrace. To je signál, který byste neměli brát na lehkou váhu, a urychleně byste si měli nechat pneumatiky zkontrolovat u odborníka.
Mohou zpomalovací prahy poškodit pneumatiky a způsobit vybouleniny?
Ne. Protože zpomalovací prahy mají pozvolný nájezd a mohou poškodit systém zavěšení kol, ale ne vaše pneumatiky.
4 - Praskliny na bočnici
Praskliny na bočnici jsou známkou stárnutí vašich pneumatik, ale může k nim docházet také působením slunečního záření a ozónu.
Další příčinou může být nevhodné čištění bočnice pneumatik.
Používáte-li k leštění svých pneumatik chemikálie, mohly by tyto látky zničit ochrannou vrstvu, a tím způsobit rychlejší vznik prasklin na vašich pneumatikách.
Vznik prasklin na bočnici pneumatiky je varovné znamení, že se blíží konec životnosti vaší pneumatiky a že byste se měli začít připravovat na jejich výměnu. Pokud potřebujete poradit, obraťte se na odborníka.
5 - Mírná deformace bočnice pneumatiky
U radiálních pneumatik (většina pneumatik) je celkem běžné pozorovat mírnou deformaci.
Nemá to žádný vliv na jejich výkon.
Bočnice vašich pneumatik se skládají z mnoha prvků, které zahrnují také kordové vrstvy (textilní nebo kovové).
V místě, kde se tyto vrstvy překrývají, můžete často pozorovat mírnou deformaci.
6 - Propíchnutí bočnice
Dojde-li k propíchnutí běhounu pneumatiky (části, která je v kontaktu s povrchem vozovky), například po najetí na hřebík, je oprava možná.
Díra se vyplní a po opětovné montáži má pneumatika stejný výkon jako před defektem.
U bočnice to však neplatí. Jakmile dojde k propíchnutí nebo proříznutí bočnice, pneumatiku nelze opravit, jelikož není možné obnovit její původní optimální výkon a vlastnosti. V tomto případě je proto nutné pneumatiku vyměnit.
Jak zabránit poškození bočnice pneumatiky
- Ujistěte se, že jsou vaše pneumatiky nahuštěné na správný tlak (tuto informaci můžete obvykle najít v uživatelské příručce k vozidlu nebo na dveřích řidiče).
- Vyhýbejte se nárazům do obrubníku.
- Vyhýbejte se výmolům.
- Pravidelně kontrolujte, zda se na vašich pneumatikách nevyskytují praskliny, řezy, oděry nebo vybouleniny.
- Nečistěte bočnice čisticími přípravky, zejména přípravky s obsahem silikonu.
Najděte si ideální pneumatiku
Uveďte své vozidlo nebo rozměr pneumatiky
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo