
Pneumatiky: čtyři gumové kruhy, které s vámi najezdí tisíce kilometrů, převezou těžký náklad a odolají i kamenitým, mokrým, zasněženým nebo zledovatělým vozovkám. Jak se pneumatiky vyrábí? Jak ovlivňuje recyklace pneumatik naše výrobní postupy? Odpovědi najdete v tomto článku.
Výroba pneumatik

Od surovin až k hotovým pneumatikám
K výrobě pneumatik se používá více než 200 surovin, při jejichž výběru je kladen stále větší důraz na udržitelné materiály.
Od těchto surovin vede první krok k výrobě materiálů s velmi specifickými mechanickými a chemickými vlastnostmi. Právě tyto vlastnosti nám umožní dosáhnout nejlepších výkonů. Zejména se jedná o dobrou přilnavost, dostatečnou odolnost a také udržitelnost.
Z těchto surovin poté vyrábíme kompozitní produkty s ohledem na dva cíle:
1 - Minimalizace množství použitého materiálu
Protože čím méně materiálu použijeme, tím více omezíme ekologický dopad pneumatiky po dobu celého jejího životního cyklu.
2 - Získání maximálních výkonů
Výroba našich pneumatik spočívá v propojení těchto materiálů tím nejpropracovanějším způsobem tak, aby dosáhly nejvyšších možných výkonů.
Optimalizace ekologického dopadu a pracovních podmínek
Co se týče výkonu, náš systém organizace průmyslové výroby je uspořádán tak, aby:
● Optimalizoval dopad na životní prostředí
Naším cílem je dosáhnout uhlíkové neutrality celého výrobního závodu do roku 2050. Od roku 2010 jsme již v tomto směru dosáhli výrazných pokroků. Náš cíl pro rok 2030 byl schválen iniciativou SBTi (Science-based targets) coby ambiciózní plán, který je v souladu s cíli Pařížské dohody, a klademe si stále smělejší cíle.
● Optimalizovat pracovní podmínky pro dosažení vyšší kvality života zaměstnanců MICHELIN.
Produkt s identickými vlastnostmi ve všech zemích
Naše průmyslové procesy nám umožňují dosáhnout identických produktů v mezinárodním měřítku. Díky tomu poskytují pneumatiky MICHELIN naprosto identické vlastnosti, ať již jsou vyrobeny ve Spojených státech, v Číně nebo v Evropě.
Jednotlivé fáze výroby pneumatik
1- Důkladný výzkum
Zkoumáme způsob, jakým lidé pneumatiky používají, a jejich jízdní návyky tak, abychom zajistili, že naše pneumatiky splní očekávání a potřeby všech.
2- Vývoj a tvorba směsi materiálů
Na výrobu jedné pneumatiky je použito přes 200 přísad. Všechny sehrávají zásadní úlohu v bezpečnosti, palivové účinnosti, výkonnosti a ekologičnosti. Jejich poměr se liší podle typu vyráběné pneumatiky.
Tyto složky se dělí do pěti skupin:
● Přírodní kaučuk: hlavní součást vrstev běhounu
● Syntetický kaučuk: část běhounu pneumatik pro osobní vozidla, dodávky a 4×4. Při vývoji syntetického kaučuku (který je zásadní pro zajištění požadovaných výkonů) hraje klíčovou úlohu výzkum. Cílem je používat udržitelnější materiály, než je olej nebo plyn.
● Saze a silika: slouží jako ztužující činidlo pro zvýšení odolnosti. Tyto součásti lze recyklovat. Na konci životnosti pneumatik je lze zpracovat a znovu využít na výrobu nových pneumatik.
● Kovová a textilní výztužná vlákna: „kostra“ pneumatiky formující její geometrický tvar a zajišťující její pevnost. Kov lze také recyklovat a v současné době probíhají výzkumy zabývající se možnostmi opětovného použití určitých textilních materiálů původem z jiných produktů, než jsou pneumatiky, k výrobě nových pneumatik.
● Mnoho chemických činidel: pro zajištění unikátních vlastností, jako je nízký valivý odpor nebo vysoká přilnavost.
3- Vývoj
Při vývoji využíváme simulací, které nám pomáhají testovat a vybrat nejlepší koncepty pneumatik. Jejich největší úskalí spočívá v nalezení minimálního množství materiálu pro splnění stanovených výkonnostních kritérií. Díky těmto simulacím dokážeme předpovědět výkony, které následně potvrzujeme testy.
4- Výroba
Každou pneumatiku vyrábíme a následně reprodukujeme v tom nejpropracovanějším designu pro zajištění optimálních vlastností a současně úspornosti.
5- Kontrola kvality
Kontrola kvality nepředstavuje poslední fázi výroby. Kvalitu měříme v průběhu celého procesu výroby.
Kvalita musí být splněna v každé fázi výroby: vývoj, výroba i distribuce.
Z jakých částí se skládá pneumatika?

Typická radiální pneumatika se skládá z devíti hlavních částí.
1- Vnitřní vrstva:
Vzduchotěsná vrstva ze syntetického kaučuku zajišťující vzduchotěsnost.
2- Kordová vrstva:
Vrstva nad vnitřní vrstvou obsahující tenká textilní vlákna (nebo kordy) zapuštěná do pryže.
3- Spodní oblast patky:
Místo, kterým pneumatika přiléhá ke kovovému ráfku. Hnací a brzdná síla se přenáší z ráfku pneumatiky do oblasti kontaktu s povrchem vozovky.
4. Patky:
Pevně obepínají ráfek, zajišťují vzduchotěsné upevnění a správné usazení pneumatiky na ráfku.
5- Bočnice:
Chrání bok pneumatiky před nárazy o obrubníky či nerovnostmi vozovky a také je opatřena specifickým designem značky MICHELIN. Bočnice obsahuje důležité údaje o pneumatice, jako je rozměr pneumatiky a index rychlosti.
6- Vrstva kostry:
Značným způsobem je určující pro celkovou pevnost pneumatiky. Je vyrobena z velice tenkých a odolných ocelových vláken zapuštěných v pryži. Také je dostatečně pružná pro schopnost pohlcení deformací způsobených obrubníky, výmoly a dalšími nerovnostmi.
7- Ochranná vrstva (neboli nulový nárazník):
Tato vrstva, důležitá pro bezpečnost, pomáhá udržet tvar pneumatiky při rychlé jízdě. Pro zamezení odstředivé deformace pneumatiky jsou vyztužená nylonová vlákna zapuštěná do vrstvy pryže a rozmístěna po celém obvodu pneumatiky.
8- Vrstvy koruny (nebo pásy koruny):
Poskytují pevný základ pro běhoun.
9- Běhoun:
Tato část pneumatiky se dostává do kontaktu s vozovkou. Poskytuje přilnavost pneumatiky pro trakci a zatáčení a je sestaven tak, aby odolal opotřebení, oděru a přehřívání. Jeho dezén je vyvinutý pro velmi přesné funkce (přilnavost, odvádění vody atd.) a zahrnuje také rozměry specifické pro značku MICHELIN.
Recyklace pneumatik
Aspekt minimalizace globálního dopadu pneumatiky na životní prostředí je zohledněn již v průběhu úvodní fáze vývoje, při výběru surovin, dále pak během výroby, při přepravě, během používání a také na konci životnosti. Každá fáze životního cyklu pneumatiky je důkladně zkoumána s cílem zmírnit její globální dopad.
Jak si vysvětlíme dále, při výrobě našich pneumatik se zohledňuje dopad na životní prostředí z hlediska různých aspektů, nejen z hlediska recyklace pneumatik.
Omezené množství použitých surovin
Pneumatika je schopna odolat obrovské zátěži. Pneumatiky o celkové hmotnosti 35 kg namontované na vozidle dokáží unést 2,5 tun na vzdálenosti několika desítek tisíc kilometrů, občas v extrémních klimatických podmínkách při teplotách od −20 °C až po teploty přesahující 40 °C.
Pro dosažení těchto výkonů a současně ochranu životního prostředí využíváme při výrobě pneumatik minimální možné množství materiálu.
Jak může snížení množství použitého materiálu příznivě ovlivnit životní prostředí?
● Čím lehčí je pneumatika, tím méně energie se spotřebuje na její valení. To znamená nižší spotřebu paliva vozidla a tím i méně emisí CO2.
● Čím méně materiálu pneumatika obsahuje, tím méně zdrojů planety vyčerpáme, a tím přispíváme k jejich zachování.
● Použití menšího množství materiálu znamená také snížení objemu materiálu přepravovaného do výrobního závodu. Přeprava je tak méně energeticky náročná a produkuje méně emisí CO2.
Dlouhotrvající výkony
Pneumatiky MICHELIN jsou vyvinuty tak, aby skvěle fungovaly až do posledního ujetého kilometru, resp. do okamžiku dosažení úrovně ukazatelů opotřebení.
Díky našemu know-how dokážeme zajistit vynikající úroveň výkonů až do dosažení tohoto limitu, a tím zamezit předčasné výměně pneumatiky.
Používáním pneumatik až do tohoto limitu místo jejich předčasné výměny snižujete dopad na životní prostředí a současně šetříte své peníze a udržujete dobré výkony svých pneumatik.
Ukazatele opotřebení na našich pneumatikách najdete pomocí panáčků Michelin. Díky nim můžete kdykoli snáze zkontrolovat stav jejich opotřebení.

Naše péče o snižování dopadu na životní prostředí se však nesoustředí pouze na snižování množství použitých surovin nebo na dlouhou životnost pneumatiky. Také nás vede ke zkoumání nových přístupů k recyklaci.
Jak můžete dosáhnout stejných vlastností při použití nižšího počtu surovin?
Toto je jedna z možností recyklace, kterou se zabýváme. Nejde však pouze o recyklaci části pneumatik na konci jejich životnosti za účelem výroby nových. Přemýšlíme také o recyklaci materiálů z produktů, které nemají s pneumatikami nic společného, jako jsou například plastové lahve.
Jak lze vyrábět jiné produkty z použitých pneumatik?
Tato druhá možnost recyklace se týká výroby produktů určených k jinému účelu, například k použití na tenisových kurtech.
Cílem je, aby materiál z použitých pneumatik našel další uplatnění v jiné formě, než jsou pneumatiky, a nové relevantní a kompatibilní opětovné použití.

Kam mám zanést opotřebené pneumatiky?
Likvidace pneumatik: Nejsnadnější způsob je zanést je zpět k místnímu prodejci.
Partnerské společnosti značky MICHELIN zajišťují sběr pneumatik za účelem jejich následné recyklace. Během tohoto procesu dokážeme oddělit jednotlivé části pneumatik a přeměnit je na materiály použitelné k výrobě nových pneumatik.
Ve Francii například existuje hustá síť sběrných míst, ze kterých jsou pneumatiky přepravovány do recyklační sítě. Stejné postupy platí také ve většině ostatních zemí na světě.
