Tipy a rady ohledně vozidel
Je normální, že pneumatiky začnou časem při používání vykazovat postupně známky opotřebení. Ovšem někdy mohou pneumatiky kvůli určitým podmínkám používání vykazovat abnormální nebo nerovnoměrné opotřebení, které může zkracovat jejich životnost. Některé příčiny nerovnoměrného opotřebení mohou vést k oslabení celkové stavby pneumatiky a ještě předtím rovněž k méně zjevným projevům, jako je např. zvýšení spotřeby paliva.
Tento článek se zabývá příčinami nadměrného nebo nerovnoměrného opotřebení pneumatik, jak mu předcházet a jak poznáte, že nadešel čas pro výměnu pneumatik.
Příčiny opotřebení pneumatik
Případ č. 1: Pneumatiky jsou více opotřebené na vnější straně (na obou stranách) nebo dochází k zaoblenému opotřebení
Pneumatika je více opotřebená na vnějších stranách nebo se zdá, že je běhoun zaoblený.
Nadměrné opotřebení na obou stranách, které způsobuje, že běhoun vypadá spíše zaoblený než plochý, může naznačovat, že je pneumatika nedostatečně nahuštěná. Je-li pneumatika nedostatečně nahuštěná, zatížení plochy, která je v kontaktu s povrchem silnice, není rovnoměrné. Středová část kontaktní plochy nemá správnou oporu a zatížení se více přenáší na vnější strany (neboli ramena) pneumatiky. Větší zatížení na ramenou vede k rychlejšímu opotřebení pneumatiky na vnějších stranách.
Nedostatečně nahuštěná pneumatika se oproti normálu nadměrně deformuje a přehřívá. To urychluje opotřebení pryže a také zvyšuje valivý odpor, což se v důsledku projeví i ve zvýšení spotřeby paliva.
Jak předcházet nadměrnému opotřebení pneumatik na vnějších stranách?
Pro prevenci tohoto abnormálního opotřebení je nutné pneumatiky hustit na doporučený tlak pomocí hustiče se spolehlivým tlakoměrem a alespoň jednou za měsíc kontrolovat tlak v pneumatikách za běžné okolní teploty.
Doporučený tlak najdete v uživatelské příručce vozidla nebo na štítku na sloupku vedle dveří řidiče.
Případ č. 2: Pneumatiky jsou více opotřebené ve středové části
Pneumatika je více opotřebená ve středové části
Nadměrné opotřebení pneumatik ve středové části může být důsledkem přehuštění.
Pokud je pneumatika přehuštěná, středová část běhounu je vystavena největší zátěži, takže se opotřebovává rychleji než strany.
Výraznější opotřebení ve středové části, např. na zadních pneumatikách, může být charakteristické pro určitý typ nastavení vašeho vozidla z výroby, ale přesto jsou pravidelné kontroly důležité.
Jak předcházet nadměrnému středovému opotřebení?
Tlak v pneumatikách kontrolujte při běžné okolní teplotě pomocí spolehlivého tlakoměru. Tlak nastavte na hodnotu doporučenou výrobcem vozidla.
Doporučený tlak najdete v uživatelské příručce vozidla nebo na štítku na sloupku vedle dveří řidiče.
Případ č. 3: Pneumatika je více opotřebená na vnější straně, pneumatika je více opotřebená na vnitřní straně (pouze na jedné straně) nebo jsou opotřebené nesouvislé plochy dezénu
Pneumatika je více opotřebená na vnější straně
Pneumatika je více opotřebená na vnitřní straně (jedna strana)
Nerovnoměrné nebo nesouvislé opotřebení dezénu v plochách
Nadměrné opotřebení na jedné straně pneumatiky nebo nesouvislé opotřebení v plochách může naznačovat, že je u vozidla problém se zavěšením kol. Tento druh opotřebení může nastat, pokud je nesprávně seřízená geometrie kol nebo jsou-li součásti zavěšení, jako např. pouzdra nebo tlumiče, ve špatném stavu.
Příklady možností odklonu kola a sbíhavosti kol
ODKLON KOL
SBÍHAVOST KOL
Jak opravit nesprávně seřízenou geometrii kol?
Nechte si provést diagnostiku geometrie vozidla odborníkem, který bude schopen provést správné seřízení různých úhlů a případně vyměnit poškozené nebo opotřebené součástky.
Jak poznáte, že je pneumatiku třeba vyměnit?
U pneumatik je zákonem stanovena minimální hloubka dezénu. Zbývající minimální hloubka dezénu pneumatik u osobních vozů, dodávek a vozů 4x4 musí být alespoň 1,6 mm v celém souvislém pásu zahrnujícím ¾ šířky běhounu v jeho středové části a po celém obvodu pneumatiky.
Když se opotřebení přiblíží tomuto limitu, je nutné pneumatiky vyměnit.
Mějte ovšem na paměti:
- Zajistit, že jsou pneumatiky ve stavu schopném jízdy po silnici, je povinností řidiče. Jízda na pneumatikách nesplňujících předepsané požadavky může vést k udělení pokuty řidiči.
- Vyměníte-li pneumatiky před dosažením minimální přípustné hloubky dezénu, zvyšujete tím provozní náklady vozidla, odpad a emise CO2.
Naštěstí existuje jednoduchý způsob, jak určit, zda je na čase pneumatiky vyměnit.
Indikátor opotřebení běhounu
Indikátor opotřebení běhounu je malý výstupek ve výšce 1,6 mm nad dnem hlavních drážek umístěný v různých intervalech po obvodu běhounu pneumatiky.
Když se výška běhounu zarovná s indikátorem opotřebení, víte, že je na čase pneumatiku vyměnit.
Na vnějších stranách (ramenou) se nemusí indikátor opotřebení běhounu nacházet. V tom případě platí zákonné omezení, že dezén nesmí být hladký.
Jak najít indikátor opotřebení běhounu?
Indikátory opotřebení běhounu se nachází v různých intervalech po celém obvodu pneumatiky (obvykle v hlavních drážkách).
U pneumatik MICHELIN pomáhá umístění indikátoru opotřebení najít symbol panáčka Michelin na bočnici pneumatiky.
Ukazují indikátory opotřebení vašich pneumatik, že je na čase pneumatiky vyměnit?
Najděte si ideální pneumatiku
Uveďte své vozidlo nebo rozměr pneumatiky
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo