Tipy a rady ohledně vozidel
Jednoduše řečeno je rotace pneumatik proces, při kterém je změněna pozice jednotlivých pneumatik na vašem vozidle. Cílem je vytěžit z jedné sady pneumatik maximální potenciál. Pravidelná rotace prodlouží životnost vašich pneumatik a zlepší jejich výkony. Je však důležité vědět, že ne každý řidič může měnit pozici pneumatik, jak se mu zachce. Více zjistíte v tomto článku.
Co je rotace pneumatik?
Jak již bylo zmíněno, rotace pneumatik je typ údržby, při kterém se mění pozice pneumatik na vozidle, a to buď z přední nápravy na zadní, nebo z jedné strany na druhou.
Hlavním důvodem, proč měnit pozici pneumatik, je, že pneumatiky všech druhů mají tendenci se na různých pozicích opotřebovávat jiným tempem. Pneumatiky na hnací nápravě se opotřebovávají nejrychleji z důvodu přenosu pohybu, síly a krouticího momentu. To se týká jak vozů s předním, tak se zadním pohonem. Jelikož většina vozidel má pohon umístěný vepředu, bývají nejvíc zatěžovány právě přední pneumatiky. U vozidel se zadním pohonem tomu je naopak.
Z tohoto důvodu může být vhodné přesunout dvě zadní kola dopředu. Tím maximálně využijete jejich potenciál a zajistíte rovnoměrné opotřebení pneumatik a tím i jejich delší životnost.
Kdy je vhodné měnit pozici vašich pneumatik?
Servis pneumatik by měl probíhat pravidelně podle schématu rotace uvedeného v uživatelské příručce k vozidlu.
Rotaci pneumatik byste měli provádět vždy po ujetí přibližně 8 000 km až 10 000 km. Pro některé řidiče to odpovídá stejné frekvenci jako základní servisní prohlídky. Vhodnou příležitostí k rotaci pneumatik může být přezutí zimních pneumatik za letní.
Nebo prostě vždy, když si pořizujete nové pneumatiky.
Pokud vyměňujete pouze dvě pneumatiky, Michelin doporučuje, abyste nové nebo nejméně opotřebené pneumatiky namontovali na zadní nápravu, čímž zvýšíte ovladatelnost a bezpečnost svého vozidla.
Tato rada se vztahuje na vozy s předním a zadním pohonem, které jsou vybavené pneumatikami se stejným rozměrem na přední a zadní nápravě.
Tlak huštění pneumatik je nutné upravit podle doporučení výrobce vozidla či pneumatik.
K čemu je dobrá rotace pneumatik?
Rotace pneumatik představuje preventivní údržbové opatření, které vám pomůže zajistit rovnoměrné opotřebení pneumatik.
Opotřebení vašich pneumatik mohou ovlivňovat různé faktory:
- umístění motoru ve vašem vozidle: pokud se motor nachází vpředu, budou přední pneumatiky pravděpodobně nést větší zátěž než pneumatiky zadní. Proto se vaše přední pneumatiky budou opotřebovávat rychleji.
- Pokud často jezdíte ve štěrkovém nebo kamenitém terénu, vaše pneumatiky se budou opotřebovávat rychleji než při jízdě na městských cestách nebo na dálnicích.
- U většiny vozidel je větší část brzdné síly přenášena na přední pneumatiky, což také přispívá k jejich rychlejšímu opotřebení v porovnání se zadními pneumatikami.
- Dalším důvodem rychlejšího opotřebení může být nesprávně nastavená geometrie kol.
A dalším důvodem může být dokonce pravostranné řízení! V zemích s pravostranným řízením bývají zatáčky doprava užší než zatáčky doleva. Stejně jako u atletů na dráze platí, že levá pneumatika, nacházející se na vnější straně oblouku, musí ujet delší vzdálenost, a tím pádem se také opotřebovává víc než pneumatika vpravo!
Jak změnit pozici vašich pneumatik?
Hlavní faktor, který je nutné při rotaci pneumatik zohlednit, je jejich profil.
Asymmetric, Symmetrical and Directional tread patterns
Směrové a asymetrické dezény pneumatik lze používat pouze v jednom směru jízdy. To znamená, že se smí montovat pouze jedním směrem. Tento údaj je uvedený na vnější bočnici pneumatiky šipkou a jedna bočnice tohoto typu pneumatik je označena jako „vnější“ (Outside).
U těchto pneumatik musí rotace probíhat jedině po stranách. To znamená, že levou přední pneumatiku lze umístit dozadu, ale pouze na stejnou stranu vozidla. Totéž platí pro pravou stranu.
Na symetrické pneumatiky se pak při rotaci kol nevztahují žádná omezení. Symetrické pneumatiky mají stejný dezén na levé i pravé straně. Není u nich stanoven směr montáže. Ani otáčení opačným směrem u nich nepředstavuje žádný problém. Proto mohou být namontovány jak napravo, tak nalevo, dopředu i dozadu.
Znamená to, že při rotaci pneumatik je nutné zohlednit typ hnací soustavy vozidla.
Preferované typy rotace pneumatik
Osobní vozy & auta s pohonem 4 kol a lehká užitková vozidla s pohonem všech kol
Obrázek A: Vozidla se zadním pohonem & auta s pohonem 4 kol a lehká užitková vozidla s pohonem všech kol
Obrázek B: Vozidla s předním pohonem
Alternativní typy rotace pneumatik pro všechna vozidla
Osobní vozidla & auta s pohonem 4 kol a lehká užitková vozidla s pohonem všech kol
Obrázek A: Vozidla se zadním pohonem & auta s pohonem 4 kol a lehká užitková vozidla s pohonem všech kol
Obrázek B: Vozidla s předním pohonem
Rotace dvou pneumatik
Osobní vozidla & auta s pohonem 4 kol a lehká užitková vozidla s pohonem všech kol
(Lze použít pouze při nákupu dvou typů pneumatik nebo různých rozměrů na přední a zadní nápravě)
Rotace směrových pneumatik , když není možná demontáž pneumatiky z kola
Rotace u dvojmontáže
Rotace pneumatik s hroty
Směr otáčení pneumatik s hroty se nesmí nikdy měnit.
Rotovat lze pouze přední a zadní pneumatiky na stejné straně vozidla.
Rotace pneumatik: poraďte se s odborníky
Vždy vyhledejte radu odborníků! Pozici pneumatik si můžete nechat změnit v odborném servisu. Kromě samotné rotace vám odborník zkontroluje pneumatiky a odhalí případná poškození.
Najděte si ideální pneumatiku
Uveďte své vozidlo nebo rozměr pneumatiky
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo