
Tipy a rady ohledně vozidel
Můžete na přední a zadní nápravu namontovat různé pneumatiky? Můžete kombinovat různé značky pneumatik? Můžete mít na stejné nápravě pneumatiky s různou zbývající hloubkou běhounu? Není snadné se v tom zorientovat, ale MICHELIN vám pomůže pochopit, co je možné a co ne.
1 - Montáž různých pneumatik na PŘEDNÍ a ZADNÍ nápravě
Mohou mít přední a zadní pneumatiky různou míru opotřebení?
Pneumatiky na přední a zadní nápravě se opotřebovávají jinou rychlostí. Když si koupíte nové auto nebo vyměníte všechny čtyři pneumatiky najednou, u vozidla s pohonem předních kol mají tendenci se přední pneumatiky opotřebovávat rychleji než pneumatiky zadní. Proto je normální mít u předních a zadních pneumatik rozdílnou hloubku běhounu. Zákon to nezakazuje, pokud není dosaženo indikátorů opotřebení.

Výměna dvou nových pneumatik: měli byste je nasadit na přední nebo zadní nápravu?
Pneumatiky s hlubším vzorkem na zadní nápravě poskytují lepší ovladatelnost, přilnavost za mokra a odvádějí vodu, čímž pomáhají zabránit přetáčivosti a ztrátě stability vozidla na mokrém povrchu.
Pneumatiky s hlubším vzorkem na přední nápravě mohou zlepšit brzdné výkony v přímém směru na mokré vozovce a zkrátit brzdnou dráhu.
Pokud se vyměňují pouze dvě pneumatiky, MICHELIN obecně doporučuje, aby byly namontovány na zadní nápravu, pokud to opačným způsobem nedoporučí odborník v pneuservisu nebo to jinak nepreferuje spotřebitel.
Mohou se na přední a zadní nápravu namontovat pneumatiky různých značek?
Žádný zákon tomu nebrání. Můžete například na přední nápravu namontovat pneumatiky MICHELIN a na zadní nápravu pneumatiky jiné značky.

Mohou se na přední a zadní nápravu namontovat pneumatiky různých dezénů?
Již víme, že je možné na přední a zadní nápravu nasadit pneumatiky různých značek. Je ale také možné namontovat vpředu a vzadu pneumatiky stejné značky s rozdílným dezénem.

Mohou se kombinovat zimní a letní pneumatiky na přední a zadní nápravě?
Zákon to nezakazuje, ale odborníci z Michelinu to rozhodně nedoporučují. Proč? Protože silniční a povětrnostní podmínky mohou způsobit, že se takové pneumatiky chovají odlišným způsobem.
Pokud například dáte letní pneumatiky na přední nápravu a zimní pneumatiky na zadní nápravu, zajistí vám vaše zadní pneumatiky v zimě dobrou přilnavost a vy nebudete riskovat smyk.
V létě to ale bude naopak: letní pneumatika poskytne na suché vozovce lepší přilnavost a u zimních pneumatik na zadní nápravě bude hrozit „přetáčivost“. K přetáčivosti dochází, když auto zatáčí více, než mu udává volant. Jedná se o začátek smyku.
Z tohoto důvodu se nedoporučuje montovat na přední a zadní nápravu pneumatiky pro různá roční období. Pokud tak ale přeci jen učiníte, je vhodnější použít letní pneumatiky vpředu a celoroční nebo zimní pneumatiky vzadu.

2 - Montáž různých pneumatik na stejné nápravě
Mohou se na stejnou nápravu montovat pneumatiky různých značek, dezénů, míry opotřebení a pro různá roční období?
Zákon to obecně zakazuje.
Na stejné nápravě by měly být pneumatiky dokonce stejného modelu. Existuje však určitá tolerance, pokud je použití pouze dočasné. Například pokud máte defekt a jedete s rezervním kolem. V takovém případě byste měli co nejdříve zajet k odborníkovi, aby vám pneumatiku vyměnil.




Proč je to zakázáno?
Je to otázka rozměrů. Jednotliví výrobci pracují u různých modelů pneumatik s odlišnými průměry. Pokud tedy na stejnou nápravu nasadíte různé pneumatiky, může se jejich obvod lišit, což může zabránit správnému fungování elektronického stabilizačního programu ESP (Electronic Stability Program), stejně jako vést k chybám v nepřímém měření tlaku huštění.
Pokud obvod pneumatik na levé a pravé straně není shodný, je rychlost jejich otáčení odlišná. Senzor tak zhodnotí, že pneumatika je podhuštěná, a pošle varování. Dalším důsledkem může být táhnutí vozidla na jednu stranu vozovky nebo odlišná reakce na pokyny řízení na mokré vozovce podle toho, zda odbočujete vlevo nebo vpravo.
Různé hloubky běhounu na levé a pravé straně: mám vyměnit obě pneumatiky, pokud mám píchlou pneumatiku?
Pokud máte píchlou pneumatiku, váš mechanik ji opraví, je-li to možné, nebo ji vymění za novou.
Jestliže mezi hloubkami běhounu pneumatik není příliš velký rozdíl, vymění pouze prázdnou pneumatiku. V opačném případě doporučí výměnu obou pneumatik.

Míchání pneumatik na 4x4
Vliv kol na diferenciál
Při zatáčení se vnitřní kolo otáčí pomaleji než kolo vnější, protože poloměr obou oblouků není stejný. To je důvod, proč diferenciál otáčení kol reguluje a zabraňuje tomu, aby obě kola v zatáčkách běžela stejnou rychlostí.
Pneumatiky pro vozidla 4x4 jsou navrženy s jiným odvaleným obvodem na přední a zadní nápravě.
Vozidla 4x4 jsou vybavena diferenciálem, který řídí rozložení síly vysílané na přední a zadní nápravu podle těchto různých odvalených obvodů.
Pokud na své vozidlo 4x4 namontujete pneumatiky různých obvodů, které nejsou pro dané vozidlo určeny, funkčnost diferenciálu se naruší a nebude již schopný regulovat rychlost otáčení kol. Proto je nezbytné dodržovat doporučení výrobce pneumatik pro tento typ vozidla. Před montáží pneumatik s různou mírou opotřebení na přední a zadní nápravu vozidla 4x4 rovněž doporučujeme zkontrolovat doporučení výrobce vozidla.
V případě pochybností se obraťte na odborníka.
Najděte si ideální pneumatiku
Uveďte své vozidlo nebo rozměr pneumatiky
We're searching for your tire...
Wait few seconds we're processing your photo