michelin e primacy g1 1025 compositing jante v1 20201021 nj

E.PRIMACY: EKOLOGICKY NAVRŽENÁ PNEUMATIKA MICHELIN

Tipy a rady ohledně vozidel

Možná se stejně jako mnozí další řidiči zajímáte o to, jak být šetrní k životnímu prostředí a snížit uhlíkovou stopu vašich cest.

Automobilový průmysl, který sdílí tyto obavy, vyvíjí elektrifikovaná vozidla a hledá řešení, jak zlepšit palivovou účinnost vozidel se spalovacím motorem.

V tomto kontextu Michelin vyvinul inovativní e.Primacy, ekologicky navrženou pneumatiku s dlouhotrvajícími výkony.

Proč je e.Primacy ekologicky navržená pneumatika?

Díky velice nízkému valivému odporu (1) umožňuje pneumatika e.Primacy vozidlu spotřebovat méně energie od prvního do posledního ujetého kilometru.

  • Pro vozidla se spalovacím motorem to znamená nižší spotřebu paliva, tedy dobrou palivovou účinnost, a méně emisí CO2 (2).
  • U elektromobilů to představuje prodloužení životnosti baterie až o 7 % (3).


Jak je to možné?

e.Primacy je ekologicky navržená pneumatika. K jejímu vývoji se využily výsledky analýzy jejího životního cyklu, aby se změřil a optimalizoval její dopad na životní prostředí nejen během užívání v provozu, ale také během výroby.

MICHELIN e.Primacy

Ekologicky navržená pneumatika s ohledem na její užívání

Na spotřebu paliva má z velké části vliv valivý odpor pneumatik. Konkrétně má na svědomí 20 % (4) celkové spotřeby paliva vozidla, což znamená, že každá pátá nádrž je spotřebována valivým odporem.

Snížením valivého odporu se tedy optimalizuje spotřeba paliva a spolu s ní i emise CO2.

96382129 comp

Například u nejběžnějšího rozměru na trhu (205/55 R16 91V) má pneumatika e.Primacy valivý odpor přibližně o 25 % (1) nižší než u pneumatiky Primacy 4+, která představuje jednu ze základních řad letních pneumatik MICHELIN.

Na vzdálenosti 35 000 km tento menší valivý odpor sníží u vozidla se spalovacím motorem emise CO2 až o 174 kg (2).

Je ale také ideálním řešením pro elektromobily, u kterých je vzhledem k omezenému dojezdu baterie velice výhodné zvolit pneumatiku s nízkým valivým odporem. Pneumatika e.Primacy je pro tento účel optimalizována a prodlouží dojezd baterie až o 7 % (3).

Ekologicky navržená pneumatika s ohledem na její výrobu

Díky ekologicky cílenému vývoji pneumatiky e.Primacy (výběru materiálů, výrobnímu procesu aj.) se jedná o první pneumatiku na trhu, která obdržela Environmentální prohlášení o produktu (EPD = Environmental Product Declaration). Tato certifikace prokazuje, že pneumatika byla vyvíjena s ohledem na ochranu životního prostředí.

Ze stejného důvodu se pneumatika e.Primacy vyrábí lokálně pro svůj trh, čímž nedochází k přepravě na dlouhé vzdálenosti mezi místem výroby a místem prodeje.

Kromě toho Michelin snížil emise jemných částic o 5 % (5) použitím materiálů s nižší mírou oděru. Toto úsilí bylo uznáno nezávislou testující organizací ADAC, která porovnávala míru oděru pneumatik od několika výrobců. U pneumatik Michelin byla naměřena nižší míra oděru než u konkurenčních pneumatik, přibližně o 30 % (6) nižší než průměr. Jedná se o důležitý pokrok, protože čím méně se pneumatika opotřebovává, tím déle vydrží.

Pokud jde o výrobu, Michelin vyvíjí nová zařízení, aby formy na pečení pneumatik byly poháněny spíše elektřinou než fosilními palivy a zabránilo se tak emisím CO2.

e.Primacy: první krok k udržitelné mobilitě

michelin e primacy g1 0531 compositing jante v1 20201020 nj

Michelin nepřetržitě pracuje na vývoji pneumatik, které v sobě kloubí očekávané výkony s ekologickým přístupem. Pneumatika e.Primacy je první ukázkou takového řešení v porovnání s tradičnějšími řadami pneumatik, jako je například Primacy 4+.

Pneumatika e.Primacy ukazuje cestu, kterou se Michelin v budoucnu vydá při vývoji svých nových řad, aby se posunul směrem k řešením kompatibilnějším s udržitelnou mobilitou.

Jaké jsou rozdíly mezi pneumatikou e.Primacy a Primacy 4+?

MICHELIN e.Primacy a MICHELIN Primacy 4+ jsou obě letní pneumatiky. A přestože mají podobné názvy, vzájemně se odlišují a zároveň doplňují:

  • MICHELIN Primacy 4+ klade hlavní důraz na bezpečnost s klasifikační třídou A u přilnavosti na mokrém povrchu a třídou B u valivého odporu.
  • MICHELIN e.Primacy spadá do klasifikační třídy A z hlediska valivého odporu a třídy B z hlediska přilnavosti na mokrém povrchu.
     

Tyto dvě řady pneumatik kombinují dlouhou životnost s dlouhotrvajícími výkony.

Jak si vybrat mezi pneumatikou e.Primacy a Primacy 4+?

Pokud si nejste jisti, jakou letní pneumatiku vybrat, zde jsou otázky, které vám pomohou rozhodnout, která z nich je pro vás ideálním řešením:

Máte hybridní nebo elektrické vozidlo?

Pokud ano, vyberte si pneumatiku e.Primacy, protože byla navržena tak, aby byla díky svému nízkému valivému odporu vhodná jak pro elektromobily, tak pro vozidla se spalovacím motorem.

Máte vozidlo se spalovacím motorem?

Pokud ano, máte dvě možnosti:

  • Jestliže chcete snížit spotřebu paliva a množství emisí CO2, zvolte MICHELIN e.Primacy.
  • Dáváte-li přednost tradičnějším pneumatikám s důrazem na bezpečnost a brzdné výkony i na mokré vozovce, pak si vyberte MICHELIN Primacy 4+.
     

Některé rozměry jsou dostupné pouze v jedné nebo druhé řadě. Váš výběr tak může záviset také na jejich dostupnosti.

Legal mentions

(1) Testy valivého odporu – Testy valivého odporu, které na žádost společnosti Michelin uskutečnila v červnu (nové) a v srpnu (opotřebené broušením do zbývající hloubky 2 mm) 2020 společnost Applus Idiada u pneumatik s rozměrem 205/55 R16 91V. Testy prováděné na stroji porovnávaly pneumatiku MICHELIN e.PRIMACY (nová: 5,58 kg/t & opotřebená: 5,13 kg/t) s pneumatikami MICHELIN PRIMACY 4 (nová: 7,74 kg/t & opotřebená: 6,25 kg/t); BRIDGESTONE TURANZA T005 (nová: 7,17 kg/t & opotřebená: 5,81 kg/t); CONTINENTAL ECOCONTACT 6 (nová: 6,39 kg/t & opotřebená: 5,49 kg/t); CONTINENTAL PREMIUM CONTACT 6 (nová: 8,93 kg/t & opotřebená: 6,94 kg/t); DUNLOP BLURESPONSE (nová: 7,97 kg/t & opotřebená: 5,54 kg/t); GOODYEAR EFFICIENT GRIP 2 (nová: 7,01 kg/t & opotřebená: 5,38 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 BLUE (nová: 6,96 kg/t & opotřebená: 6,30 kg/t); PIRELLI CINTURATO P7 (nová: 8,79 kg/t & opotřebená: 6,97 kg/t). 

 

(2) Větší úspory paliva – Po celou dobu užívání má pneumatika MICHELIN e·Primacy  v průměru o 1,5 kg/t nižší valivý odpor než konkurenční pneumatiky, což odpovídá úspoře na palivu až 80 €. Tento výtěžek představuje až 174 kg emisí C02 nevypuštěných do ovzduší. Výtěžky z užívání pneumatik se vypočítávají z průměrných dat nových a broušením opotřebených (se zbývající hloubkou 2 mm) pneumatik, aby se zohlednil výkon v reálném čase. Všechny výtěžky se vypočítávají na základě ujeté vzdálenosti 35 000 km a ceně paliva 1,46 €/l (https://ec.europa.eu/energy/data-analysis/weekly-oil-bulletin_en 6/1/2020 data z 10 klíčových zemí pro pohyb motorových vozidel v celonárodním i mezinárodním měřítku; https://ec.europa.eu/eurostat/web/transport/data/database). Skutečná spotřeba paliva a úspory nákladů se mohou lišit v závislosti na jízdním stylu, vozidle a tlaku huštění pneumatik.

 

(3) Delší dojezd baterie a snížení emisí CO2 – Když je nová, má pneumatika MICHELIN e·PRIMACY v průměru o 2 kg/t nižší valivý odpor než konkurenční pneumatiky, což odpovídá snížení spotřeby paliva až o 0,21 l /100 km, tedy snížení emisí C02 až o 5 g  u vozidla VW Golf 7 1,5 TSI nebo prodloužení dojezdu o 7 % u vozidla VW e.Golf.

 

(4) Zdroj: Studie Michelin, 2008: 2008-01-0154 – Studie „Reducing Tire Rolling Resistance to Save Fuel and Lower Emissions“ od autorů Jerome Barrand a Jason Bokar, strana 4: „V průměru lze předpokládat, že 1 nádrž paliva z 5 je u osobních vozidel spotřebována pneumatikami“. 

 

(5) Interní studie Michelin, 23. 11. 2020: průměrný úbytek hmotnosti pneumatik vážený objemem mezi lety 2015 a 2020, „… kromě toho Michelin snížil emise jemných částic o 5 %“. 

 

(6) Zpráva ADAC, prosinec 2021, „Tyre abrasion: wear and burden on the environment“, strana 2: průměrné opotřebení pneumatik (g/1000 km): Michelin 90 v porovnání s průměrem konkurenčních pneumatik Vredestein 100, Goodyear 109, Falken 114, Hankook 118, Dunlop 119, Semperit 119, Toyo 119, Kumho 120, Sava 120, Continental 126, Maxxis 128, Bridgestone 130, Nokian 134, Pirelli 134.  „Pneumatiky Michelin vykázaly nižší míru oděru než její konkurenti, přibližně o 30 %“. 

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů