
Alpine A290
Partnerství se společností Michelin šité na míru
Aby se pověstná hbitost, dynamičnost a požitek z jízdy u modelu A110 přenesly i do připravovaného městského elektromobilu A290, požádala Alpine Cars společnost Michelin, aby vyvinula pneumatiky pro první model z „garáže snů“ této značky. Philippe Mérimée, odborník na jízdu a jízdní vlastnosti ve společnosti Alpine, a Frédéric Brigaud, technický manažer Michelinu pro Alpine, hovoří o téměř fúzním spojení obou společností.
Pro zhlédnutí tohoto videa je třeba přijmout některé soubory cookie z platformy Youtube. Kliknutím na tlačítko níže otevřete modul cookie.
Pneumatiky představují jediný kontaktní bod mezi vozidlem a vozovkou, a hrají proto klíčovou roli při určování dynamických vlastností každého vozu. U sportovních vozů, jako je A110, mají ještě zásadnější význam. Společnost Alpine proto neváhala, když začala plánovat připravovaný model A290.
Dnešní partnerství mezi oběma společnostmi má o to větší opodstatnění, že navazuje na dlouhou tradici, která sahá až do 60. let 20. století, kdy se Michelin věnoval vývoji radiální technologie, která znamenala revoluci ve světě pneumatik. Její použití na monopostech Formule 3 Alpine, které měly nastavitelné odpružení, přispělo k doladění koncepce a odstranění fenoménu odtržení ve vysoké rychlosti, který brzdil práci inženýrů společnosti Michelin.
Pneumatiky pro 100% elektrický městský vůz Alpine A290 vyvinula společnost Michelin v rámci exkluzivního partnerství.
Obě společnosti od té doby nadále úzce spolupracují, a to jak v oblasti sériových vozů, tak v oblasti motorsportu. Právě ve spolupráci s Alpine představil Michelin první závodní slick pneumatiky, konkrétně v závodě 24 hodin Le Mans v roce 1967. Nápadu se okamžitě chopila Formule 1. S Alpine a Michelinem také poprvé triumfovala radiální technologie v Mistrovství světa v rallye (v roce 1973) a v Le Mans (1978).
Vzhledem k nedávným úspěchům modelu A110 existovaly všechny důvody pro rozšíření spolupráce formou exkluzivního partnerství. „Hodnota našeho spojení vyplývá z toho, že umožnilo položit základy skutečného projektu společného vývoje již ve velmi rané fázi,“ zdůrazňuje Philippe Mérimée, expert na jízdu a jízdní vlastnosti ve společnosti Alpine.
Model A290 bude mít na svých 19palcových kolech řadu tří označených pneumatik:
Každý vývoj pneumatik je skutečnou výzvou, o to větší u elektromobilu. Pneumatiky musí zaručit co nejdelší dojezd a zohlednit nové rozložení hmotnosti v kombinaci s vysokým a okamžitým točivým momentem. S délkou 3,99 metru kombinuje model Alpine A290 vlastnosti, které mu umožňují dosáhnout nových limitů. Krátký rozvor podporuje agilitu, zatímco širší rozchod kol zvyšuje stabilitu, zejména při brzdění. Širší rozchod kol také umožňuje zvětšit profil běhounu o více než 15 % na šířku 225 mm, a tím zvětšit kontaktní plochu s povrchem.
Pneumatiky MICHELIN vyvinuté ve spolupráci s Alpine pro model A290 zohledňují tyto nové parametry, aby maximalizovaly výkon vozu. K nalezení dokonalého řešení byly zapotřebí téměř dva roky vývoje.
Pneumatika pro model A290 ponese označení „A29“. Zákazníci tak při výměně svých pneumatik získají přesně stejné výkony: dokonalou rovnováhu mezi bezpečností, dojezdem, ovladatelností, odolností, komfortem a akustickými vlastnostmi.
„Rozměr pneumatik je zásadní pro dosažení požadované úrovně dynamických vlastností, odolnosti, hmotnosti, dojezdu a energetické účinnosti,“ říká Frédéric Brigaud, technický manažer společnosti Michelin pro Alpine.
Volba pro model A290 se nakonec ustálila na rozměru 225-40-R19, což odpovídá šířce běhounu 225 mm v kombinaci s 40% poměrem výšky a šířky bočnic a vnitřním průměrem 19 palců.
Alpine 290β předznamenává budoucí 100% elektrický městský vůz Alpine A290, který bude představen v červnu 2024.
Technická spolupráce společností Alpine a Michelin na modelu A110 začala v roce 2012. Spolupráce týkající se modelu A290 odstartovala v roce 2021. „V té době ještě neexistovalo nic reálně hmatatelného,“ poznamenává Frédéric Brigaud, „ale byli jsme schopni pracovat na zadání s prvky, které jsme měli ve virtuální podobě.“
Následně mohly obě firmy zahájit vývojový proces jako takový, včetně společného testovacího programu pro vyhodnocení možností pneumatik namontovaných na přípravném laboratorním voze, který předznamenával budoucí model. Většina těchto testů – obvykle trvajících zhruba jeden týden – probíhala na zkušebním polygonu společnosti Michelin v Ladoux nedaleko francouzského Clermont-Ferrand, kde lze napodobit široké spektrum podmínek, včetně mokrého povrchu s konstantní hloubkou vody. Poslední společný test se uskutečnil počátkem roku 2024 v zařízení Indra v jižním Španělsku.
Údaje získané v průběhu této vývojové smyčky jsou neocenitelné při stanovení konečné specifikace pneumatik pro vůz A290 před jeho odhalením veřejnosti v červnu 2024.
(c) Vedoucí: Hervé CHERVY - Producent: DPPI MEDIA
Pneumatiky pro osobní vozidla
Elektrická nebo hybridní vozidla
Vyrobená pro dlouhotrvající elektrifikovanou ovladatelnost na silnici.
Pneumatiky pro obytné vozy
Požadujte od svého sportovního vozidla více.
Pneumatiky pro osobní vozidla
Elektrická nebo hybridní vozidla
Vyrobená pro dlouhotrvající kontrolu nad vozidlem v náročné zimě.