
Letní pneumatiky? Celoroční pneumatiky? Zimní pneumatiky? Porozumět všemu, co se týká pneumatik, a najít si kategorii pneumatik, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám, může být trochu složité. V současnosti existují tři hlavní kategorie a každá z nich má své vlastní specifické vlastnosti, výhody a omezení. Abyste se mohli rozhodnout správně, je nezbytné tyto různé typy pneumatik pochopit.
Různé typy pneumatik: jak si vybrat
Pneumatiky představují jediný kontaktní bod mezi vaším vozidlem a vozovkou. Proto přenášejí energii z motoru na povrch silnice, zajišťují jízdní stabilitu a brzdění, nesou váhu nákladu a tlumí nárazy. Jinými slovy řečeno: udržují vás v bezpečí, když řídíte. Proto je nezbytné učinit správný výběr z různých typů pneumatik. Pro každé vozidlo, ať už osobní, 4x4 nebo SUV, je stanovený určitý rozměr pneumatiky, specifický index rychlosti a index nosnosti. Pro správný výběr je také potřeba zohlednit povětrnostní podmínky ve vaší oblasti a jejich vliv na výkony vašich pneumatik. První, co budete muset učinit, je vybrat si jednu ze tří kategorií pneumatik:
- Zimní pneumatiky jsou vhodné pro teploty nižší než 7 °C.
- Letní pneumatiky zajišťují dobré výkony na suché i mokré vozovce při teplotách nad 7 °C.
- Celoroční pneumatiky se značením 3PMSF* jsou určeny pro celoroční použití v různých povětrnostních podmínkách.
* Mějte na paměti, že používání pneumatik se značením 3PMSF je v některých zeměpisných oblastech v zimě povinné. Seznamte se vždy s místními předpisy.

Letní pneumatiky
Tyto pneumatiky jsou jednoznačně nejznámějším typem pneumatik a jsou vyvinuté tak, aby fungovaly při teplotách nad 7 °C (při nichž jsou také nejvýkonnější), a to jak na suché, tak na mokré vozovce.
Jsou vyrobeny tak, aby poskytovaly vynikající výkony z hlediska:
komfortu a palivové účinnosti u silničních pneumatik,
přilnavosti a odolnosti na závodních tratích u super sportovních pneumatik.
Nevýhody: na chladném povrchu jsou slabší a na zasněženém povrchu velice slabé.


Zimní pneumatiky
Výhodou sněhových pneumatik vyvinutých pro jízdu při teplotách pod 7 °C je, že velice dobře zvládají mokré a zasněžené povrchy. Nejčastěji se používají jako náhrada za letní pneumatiky v zimním období. Nevýhody: mají horší výkony při teplotách nad 7 °C a bývají hlučnější, proto je třeba je v létě vyměnit za letní pneumatiky.
Měnit dvakrát do roka pneumatiky může být pro vás nepříjemné a může vás to vést k rozhodnutí vybrat si místo toho celoroční pneumatiky, pokud je pro vás jejich užití možné.


(1) Průměrný rozdíl v brzdné dráze zimní pneumatiky v porovnání s letní pneumatikou. Brzdění na mokrém povrchu z rychlosti 80 km/h do úplného zastavení (0 km/h). Testy TÜV SÜD 2013, rozměr 205/55 R15, teplota v rozmezí 4 °C až 6 °C.

(2) Průměrný rozdíl v brzdné dráze zimní pneumatiky v porovnání s letní pneumatikou. Brzdění na zasněženém povrchu z rychlosti 50 km/h do úplného zastavení (0 km/h). Testy TÜV SÜD 2013, rozměr 205/55 R16, teplota v rozmezí -4 °C až -6 °C.

Celoroční pneumatiky
Celoroční pneumatiky se značením 3PMSF jsou v posledních letech stále oblíbenější, pravděpodobně díky svému hybridnímu designu, která jim umožňuje dobré vlastnosti v širším rozsahu povětrnostních podmínek, než je tomu u letních nebo zimních pneumatik. Představují výrazně bezpečnější volbu pro řidiče, kteří jsou zvyklí používat letní pneumatiky po celý rok, což je v současnosti případ většiny evropských řidičů. Pokud jde o řidiče, kteří jsou zvyklí každoročně přezouvat letní a zimní pneumatiky, volba celoročních pneumatik se značením 3PMSF (pokud to jízdní podmínky umožňují) jim usnadní život tím, že mohou používat stejné pneumatiky po celý rok, takže není nutné je každého půl roku vyměňovat.