Letní pneumatiky? Celoroční pneumatiky? Zimní pneumatiky? Porozumět všemu, co se týká pneumatik, a najít si kategorii pneumatik, která nejlépe vyhovuje vašim potřebám, může být trochu složité. V současnosti existují tři hlavní kategorie a každá z nich má své vlastní specifické vlastnosti, výhody a omezení. Abyste se mohli rozhodnout správně, je nezbytné tyto různé typy pneumatik pochopit.
Různé typy pneumatik: jak si vybrat
Pneumatiky představují jediný kontaktní bod mezi vaším vozidlem a vozovkou. Proto přenášejí energii z motoru na povrch silnice, zajišťují jízdní stabilitu a brzdění, nesou váhu nákladu a tlumí nárazy. Jinými slovy řečeno: udržují vás v bezpečí, když řídíte. Proto je nezbytné učinit správný výběr z různých typů pneumatik. Pro každé vozidlo, ať už osobní, 4x4 nebo SUV, je stanovený určitý rozměr pneumatiky, specifický index rychlosti a index nosnosti. Pro správný výběr je také potřeba zohlednit povětrnostní podmínky ve vaší oblasti a jejich vliv na výkony vašich pneumatik. První, co budete muset učinit, je vybrat si jednu ze tří kategorií pneumatik:
- zimní pneumatiky, určené pro teploty pod 7 °C;
- letní pneumatiky, dobré výkony na suchém a mokrém povrchu při teplotách nad 7 °C;
- celoroční pneumatiky, vyvinuté pro celoroční užití v různorodých povětrnostních podmínkách.
Letní pneumatiky
Tyto pneumatiky jsou jednoznačně nejznámějším typem pneumatik a jsou vyvinuté tak, aby fungovaly při teplotách nad 7 °C (při nichž jsou také nejvýkonnější), a to jak na suché, tak na mokré vozovce.
Jsou vyrobeny tak, aby poskytovaly vynikající výkony z hlediska:
komfortu a palivové účinnosti u silničních pneumatik,
přilnavosti a odolnosti na závodních tratích u super sportovních pneumatik.
Nevýhody: na chladném povrchu jsou slabší a na zasněženém povrchu velice slabé.
Zimní pneumatiky
Výhodou sněhových pneumatik vyvinutých pro jízdu při teplotách pod 7 °C je, že velice dobře zvládají mokré a zasněžené povrchy. Nejčastěji se používají jako náhrada za letní pneumatiky v zimním období. Nevýhody: mají horší výkony při teplotách nad 7 °C a bývají hlučnější, proto je třeba je v létě vyměnit za letní pneumatiky.
Měnit dvakrát do roka pneumatiky může být pro vás nepříjemné a může vás to vést k rozhodnutí vybrat si místo toho celoroční pneumatiky, pokud je pro vás jejich užití možné.
(1) Průměrný rozdíl v brzdné dráze zimní pneumatiky v porovnání s letní pneumatikou. Brzdění na mokrém povrchu z rychlosti 80 km/h do úplného zastavení (0 km/h). Testy TÜV SÜD 2013, rozměr 205/55 R15, teplota v rozmezí 4 °C až 6 °C.
(2) Průměrný rozdíl v brzdné dráze zimní pneumatiky v porovnání s letní pneumatikou. Brzdění na zasněženém povrchu z rychlosti 50 km/h do úplného zastavení (0 km/h). Testy TÜV SÜD 2013, rozměr 205/55 R16, teplota v rozmezí -4 °C až -6 °C.
Celoroční pneumatiky
Celoroční pneumatiky jsou v posledních letech stále populárnější, pravděpodobně kvůli jejich hybridnímu designu, který jim umožňuje fungovat dobře v širší škále teplot, než je tomu u letních nebo zimních pneumatik. Jsou významně bezpečnější pro řidiče, kteří jsou zvyklí používat letní nebo zimní pneumatiky celoročně, což je v současnosti případ většiny evropských řidičů. Těm, kdo jsou zvyklí na každoroční výměnu letních a zimních pneumatik, zjednodušuje výběr celoročních pneumatik (pokud jsou k tomu příhodné jízdní podmínky) život, protože mohou používat stejné pneumatiky po celý rok a nemusí je každých šest měsíců měnit.