VINTERDÆK ELLER HELÅRSDÆK – HVAD ER BEDST

Zimní nebo sněhová pneumatika: Co to je?

Tipy a rady ohledně vozidel

Co to je zimní pneumatika? A liší se od sněhové pneumatiky? Zjistěte vše, co potřebujete vědět o zimních pneumatikách, a kdy je vhodné jimi vybavit vaše vozidlo.

guide drive in snow 2

V čem jsou zimní pneumatiky jedinečné?

 

Zimní pneumatiky jsou vyvinuty speciálně pro bezpečnou jízdu při teplotách pod 7 °C, ať už je vozovka pokrytá sněhem, nebo nikoliv.

Jsou rozpoznatelné podle speciálního značení  M+S and/or 3PMSF, které se nachází na bočnici pneumatiky.

Jaký je rozdíl mezi zimními pneumatikami a sněhovými pneumatikami ?

Ve skutečnosti mezi nimi žádný rozdíl není. Jedná se o termíny, které se vyvíjely spolu s tím, jak se modernizovaly technologie. Dnes se jim nejčastěji říká zimní pneumatiky.

protože jejich výhody jsou patrné nejen na sněhu, ale ve všech zimních podmínkách, zejména na mokrém povrchu při teplotách nižších než 7°C.

Proč bych měl své vozidlo vybavit zimními pneumatikami?

Letní pneumatiky ztrácí svou účinnost, jakmile klesne teplota. Při nižších teplotách začne tvrdnout jejich pryž a tím i ztrácet přilnavost k vozovce. Proto doporučujeme vyměnit pneumatiky v okamžiku, kdy teplota klesne pod 7 °C.

Zimní pneumatiky jsou vyvinuté pro požadavky zimní jízdy. Proto jsou vyrobené z materiálů uzpůsobených pro chladné počasí. Ať už je sucho, mokro, sníh nebo led, jejich pružná pryž v kombinaci s hlubokými lamelami zaručují lepší přilnavost. Optimalizuje se tak ovladatelnost a reakceschopnost vozidla a zároveň se zkracuje brzdná dráha. 

winter tyre

Když chladné počasí změní jízdní povrch

Od října do dubna mohou být jízdní podmínky velice proměnlivé a povrch vozovky se může pohybovat od suchého přes vlhký a mokrý až po zasněžený a zledovatělý. Ať už je povrch jakýkoliv, teploty jsou vždy nízké, proto je důležité používat na vašem vozidle pneumatiky určené do zimního počasí (zimní nebo celoroční pneumatiky).

Ve světě pneumatik začíná zima, když teplota klesne pod 7 °C. To je okamžik, kdy doporučujeme přezout vaše pneumatiky na zimní.  Při této teplotě pryž vašich pneumatik tvrdne a ztrácí svou efektivitu.

Bezpečnost v zimě se zimními nebo celoročními pneumatikami

Na sněhu, ledu a zrádném černém ledu se řidiči často cítí méně bezpečně. Nemusí to tak ale být.

Pokud správně zohledníte rizikové faktory spojené s jízdou v chladném počasí a zajistíte si vybavení vhodné pro zimní podmínky (zimní pneumatiky nebo certifikované 3PMSF celoroční pneumatiky), můžete se v zimě cítit stejně bezpečně jako za pěkných letních dnů.

winter road

Skutečné rizikové faktory v chladném počasí

Řidiči si myslí, že největší nebezpečí představuje na zimních vozovkách sníh a led. A přitom k 9 z 10 nehod** dojde na suché nebo mokré vozovce.

Sníh může být nebezpečný, ale zdaleka není jediným rizikovým faktorem. I v zimě se 9 z 10 nehod* odehraje v přímém směru.

Jak se tento jev vysvětluje? Jedná se o otázku soustředění. Řidiči mají tendenci být ostražitější při vjezdu do zatáčky se špatnou viditelností, kdežto na rovných městských vozovkách, kde dobře vidí, jejich pozornost polevuje. Výsledkem je skutečnost, že počet nehod je výrazně vyšší v městských oblastech.

V takových podmínkách mohou vaše pneumatiky hrát ještě důležitější roli. Proto je nezbytné vybavit vaše vozidlo (podle typu vašich jízd) buď zimními, nebo celoročními pneumatikami.

*Ústav pro analýzu dopravních nehod (VUFO) – Univerzita v Drážďanech: 12 000 nehod analyzovaných během 12 let.

Vlastnosti zimních pneumatik MICHELIN

 1. Běhoun


Běhoun zimních pneumatik je snadno rozpoznatelný, protože má velkou míru prořezaných ploch, které se nazývají "lamely".

Tyto lamely na běhounu fungují jako "drápy" a zaručují optimální výkony na suchém, mokrém, zasněženém i zledovatělém povrchu.

Zimní pneumatiky poskytují při teplotách pod 7 °C lepší přilnavost než letní pneumatiky, protože mají:

  • 10x více lamel,
  • samoblokující 3D lamely po celé hloubce běhounu, které zvyšují ovladatelnost na suché vozovce,
  • o 10 % větší hloubku běhounu, která zajišťuje větší pružnost na kluzkých silnicích.
summer sculpture michelin pcy4
winter sculpture michelin alpin

2. Specifické materiály

Zimní pneumatiky se od letních liší také chemickým složením pryže. Pryž je vyvinuta tak, aby zůstala měkká i při nízkých teplotách a zaručovala maximální přilnavost i na kluzkém povrchu (mokro, sníh nebo led).

  • Při nízkých teplotách (méně než 7 °C) běhounová směs letních pneumatik tvrdne a snižuje se tak její přilnavost k vozovce.
  • Jedinečné složení pryže u zimních pneumatik umožňuje zachovat si efektivní pružnost a přilnavost.

 

Proč užívat certifikované 3PMSF pneumatiky, když klesne teplota?

Existuje mnoho důvodů, proč v okamžiku, kdy teplota začne klesat, používat k tomu uzpůsobené pneumatiky (zimní nebo celoroční).

Značení 3PMSF je zárukou bezpečnosti a mobility na sněhu, ale pneumatiky s tímto symbolem jsou také vyvinuty tak, aby zaručovaly maximální výkony rovněž na studeném a kluzkém povrchu, ať už na mokru, nebo na ledu.

Při teplotě pod 7 °C jsou pneumatiky certifikované pro zimní užití (se značením M+S nebo 3PMSF) bezpečnější a na mokrém, zasněženém a zledovatělém povrchu mají kratší brzdnou dráhu než letní pneumatiky.

3pmsf Tyre


Co je dobré vědět:

Pokud jezdíte v zimních podmínkách, jako je sníh a led, pouze příležitostně, je pro vás ideální řada pneumatik MICHELIN CrossClimate.

Jestliže naopak pravidelně čelíte náročným povětrnostním podmínkám, doveze vás pneumatika MICHELIN Alpin bezpečně až tam, kam se potřebujete dostat.

DALŠÍ ČLÁNKY

Používáte prohlížeč, který není podporován
Používáte prohlížeč, který tento web nepodporuje. To znamená, že některé funkce nemusí plně fungovat. Během prohlížení také můžete zaznamenat zvláštní chování stránek. Chcete-li využívat všech funkcí našich stránek, nainstalujte nebo aktualizujte některý z následujících prohlížečů